Normal_nog_motivatie

Huiswerk blijft huiswerk. Er zijn weinig leerlingen op de middelbare school die hun vrije tijd graag besteden aan het maken van huiswerk en het leren voor toetsen. Motivatie bepaalt echter wel voor een aanzienlijk deel de schoolprestaties. Het is daarom van belang dat leerlingen op zo’n manier gestimuleerd worden op school, dat ze optimaal gemotiveerd raken om te leren. Om dit te doen is het essentieel om eerst te begrijpen hoe motivatie werkt. Dat meldt Onderwijsadviesbureau Maltha

De sterkste vorm van motivatie is intrinsieke motivatie. Dit is de wil om iets te doen, puur vanuit de interesse van de persoon zelf. Bijvoorbeeld een leerling die dol is op Frans en voor zijn plezier een boek leest voor dit vak. Verder kan iemand gemotiveerd zijn hard te werken om bij te dragen aan een groter doel. Bijvoorbeeld het behalen van een hoog gemiddelde om toegelaten te kunnen worden tot de studie van je dromen.

Naast intrinsieke motivatie bestaat er extrinsieke motivatie. Dit is een minder effectieve en stabiele vorm van motivatie en minder ideaal voor de lange termijn. Deze motivatie komt niet vanuit de persoon zelf, maar wordt bepaald door externe factoren. Vaak heeft dit slechts voor een korte termijn effect, bijvoorbeeld wanneer er tastbare beloningen worden gegeven voor het maken van huiswerk. Bijvoorbeeld van ouders mogen gamen na het maken van het huiswerk. Wanneer die beloning vervolgens wegvalt, zal ook de motivatie voor het huiswerk wegvallen.

Nu rest ons nog een praktische vraag: hoe faciliteer je leerlingen hun intrinsieke motivatie te vinden? Een belangrijke manier om dit te doen, is het aanleren van de vaardigheid plannen. Het maken van een goede planning voor de korte termijn, in de vorm van een week- of dagplanning, draagt eraan bij dat leerlingen kleine succesjes ervaren, een belangrijke factor voor zelfvertrouwen en motivatie. Ook een lange termijn planning helpt om motivatie te vergroten. Denk hierbij weer aan het stellen van doelen zoals het halen van bepaalde gemiddelden om een vervolgstudie te kunnen doen of simpelweg je school af te ronden. Door deze doelen regelmatig in het oog te houden, herinneren leerlingen zich waar ze het allemaal voor doen, wat zorgt voor intrinsieke motivatie.

Kortom, aandacht voor planning is gedurende de hele middelbare schoolcarrière een belangrijke factor om motivatie bij leerlingen hoog te houden. Wilt u graag meer informatie ontvangen, laat uw gegevens achter op ons contactformulier.

OnderwijsAdviesBureau Maltha ondersteunt en ontzorgt middelbare scholen op het gebied van vakoverstijgende studievaardigheden door middel van digitale trainingen, groepstrainingen en workshops voor leerlingen. Wij geven onder andere plantrainingen, trainingen in het omgaan met toets- en examenstress en faalangst, we hebben profiel- en beroepskeuzetests en we organiseren Lente- en SummersCool. Kijk voor meer informatie op onze website: https://www.malthastudiecoaching.nl/voor-scholen/onderwijsadviesbureau-maltha/

(Dit is een advertorial)