Fotograaf: Guillaume Paumier (eigen werk) [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia Commons

Er wordt nog maar mondjesmaat les gegeven over homoseksualiteit op de middelbare school. Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 550 middelbare scholieren. Sinds eind 2012 is het verplicht om homoseksualiteit in de les te behandelen. Slechts een kwart van de ondervraagde scholieren zegt dat zij er op hun school ook daadwerkelijk les over gehad hebben. Dit meldt EenVandaag.

Een derde geeft aan dat een leraar het wel eens kort ter sprake heeft gebracht, maar er niet echt les over heeft gegeven. De rest zegt dat het thema homoseksualiteit op hun school helemaal niet behandeld is. 

Aan het onderzoek deden in totaal ruim 1300 jongeren tussen de 12 en 24 jaar mee, onder wie 350 homoseksuele jongeren. De helft van alle ondervraagden beoordeelt de eigen middelbare school als redelijk homovriendelijk, 22 procent als heel homovriendelijk. Eén op de vijf vindt de eigen school niet zo homovriendelijk. Een meerderheid van 60 procent denkt dat de homolessen helpen om de acceptatie (verder) te bevorderen.

Homoseksuele jongeren zelf ervaren de acceptatie iets negatiever: 29 procent vindt het klimaat op de eigen school niet zo homovriendelijk. Een deelnemer zegt hier over: “Als homo word ik niet bespuugd en ook niet direct uitgescholden. Maar als ik met mijn vriendje zoen op het schoolfeest dan laten mensen achter mijn rug om hun afkeuring blijken.” Twee derde van de ondervraagde homoseksuele middelbare scholieren vinden de lessen echt nodig. Meer uitslagen van dit onderzoek zijn te vinden op www.1vjongerenpanel.nl.

Tweede Kamerlid Keklik Yücel (PvdA) stelt vandaag Kamervragen naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek. Zij pleit ervoor om homo-acceptatie tot vast onderdeel van het lespakket te maken en daar ook examens over af te nemen. Ook wil zij dat het een verplicht onderdeel op de lerarenopleiding wordt. Zij reageert in de uitzending van Radio EenVandaag. 

© Nationale Onderwijsgids