Dranquilo-campagne moedigt studenten en anderen aan minder te drinken

De meeste mensen weten wel dat het gezonder is om bewust om te gaan met alcohol. Toch is het niet altijd eenvoudig om dat ook daadwerkelijk te doen, bijvoorbeeld door even niet te drinken tijdens een avondje met familie of vrienden. Met de nieuwe publiekscampagne Dranquilo wil staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) mensen aanmoedigen om drinkgewoontes te doorbreken. Dit meldt de Rijksoverheid.

Het is voor het eerst sinds de jaren ’90 dat de overheid een campagne start om bewuster om te gaan met alcohol. De Dranquilo-campagne laat zien dat geen of minder alcohol drinken heel normaal is en dat je niet buiten de groep valt als je niet meedrinkt. Dranquilo doen, is gezond! De term dranquilo komt van het Spaanse woord ‘tranquilo’, wat ‘kalm aan’ betekent. Als je – korter of langer - geen alcohol drinkt, kun je dat aangeven door te zeggen: “Ik ben dranquilo.” of “Vanavond doe ik lekker dranquilo”.

Nationaal Preventieakkoord

De campagne – met bijzondere aandacht voor ouderen, studenten en plattelandsjongeren – komt voort uit de afspraken in het Nationaal Preventieakkoord om het bewustzijn van het gebruik van alcohol en het kennisniveau over de effecten ervan te verhogen. Eén van de doelstellingen daarin is een afname van het percentage overmatige drinkers in 2040 van 8,8 procent naar 5 procent en van het percentage zware drinkers van 8,5 procent naar 5 procent. Alcoholgebruik zit echter diep verankerd in de Nederlandse cultuur. Acht op de tien Nederlanders boven de achttien jaar drinkt wel eens alcohol, vaak om de gezelligheid. Wel bleek vorig jaar uit het Alcoholexamen, dat VWS samen met het Trimbos-instituut hield, dat 16 procent van de Nederlanders overweegt om in de toekomst minder te gaan drinken. Ook deden dit jaar meer mensen dan ooit mee aan Dry January en wordt alcoholvrij bier steeds populairder.

Meerjarige campagne

De nieuwe campagne gaat meerdere jaren lopen en start direct met een aantal korte commercials. In aanloop naar Dry January 2021 (aanmelden kan via www.ikpas.nl) worden online video’s ‘met een knipoog’ gepost op social media en komen buiten posters op billboards te hangen. In de commercials komen verschillende doelgroepen en sociale situaties voorbij, van plattelands jongeren tot 55-plussers tot studenten. Vanaf februari volgend jaar is de campagne ook op televisie te zien. Alle informatie over de campagne is te vinden op de website www.dranquilo.nl.

Door: Nationale Onderwijsgids