Normal_social_media__facebook__twitter__verslaving

Er is onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor een smartphone- of social mediaverslaving, zeggen Britse wetenschappers. Een vergelijking tussen het gebruik van harddrugs en social media zou dan ook nog niet getrokken moeten worden. Dit zeggen de onderzoekers naar aanleiding van diverse berichten in de media over de verslavende invloed van social media. Dit meldt NU.nl. 

De psychologisch onderzoeken waarop de uitspraken over de verslavende technologieën worden gebaseerd, blijken niet eens te kloppen. Zo worden de resultaten van een ‘soeponderzoek’ in verband gebracht met de verslavende werking van oneindig kunnen scrollen op Facebook of Twitter. In dit experiment wordt een bord soep zonder medeweten van de proefpersoon steeds bijgevuld waardoor de persoon veel meer soep eet dan normaal. Dit onderzoek is volgens de Britse psychologen echter zeer omstreden en kan niet gebruikt worden als model waarop verslavende technologieën op worden gebaseerd.
 
Nieuwe technologie zou bovendien zorgen voor meer dopamine, de zogenoemde dopaminekick, maar volgens de onderzoekers zorgen games, social media en andere technologische ontwikkelingen niet voor meer dopamine dan eten, seks en andere ‘gewone’ dingen dat doen. Als je kijkt naar wat cocaïne bijvoorbeeld met het dopamineniveau doet, dan is dat toch zeker vijftien keer zo hoog. Technologie zou daarom niet met harddrugs vergeleken moeten worden, te meer omdat technologie ook geen verslavend stofje is dat door je bloed stroomt.
 
De onderzoekers pleiten dan ook voor meer onderzoek naar het fenomeen social media om te kunnen vaststellen wat het effect daarvan exact is op het menselijk lichaam en ons gedrag.
 
Het wetenschappelijk bewijs mag dan onvoldoende zijn, een toenemend aantal jongeren ervaart een verslavend effect van social media. Een aantal weken geleden bleek uit cijfers van CBS dat in 2017 29 procent van de 18- tot 25-jarigen naar eigen zeggen verslaafd aan social media. Dit was in 2015 nog 19 procent. Van de jongvolwassenen zegt 34 procent bang te zijn om dingen te missen als ze geen gebruik maken van sociale media. Het aantal jongvolwassenen dat vooral een negatieve invloed ervaart op de nachtrust tussen 2015 en 2017 gegroeid van 26 naar 41 procent. Over de invloed van sociale media op schoolprestaties oordelen in 2017 zowel meer jongvolwassenen positief als negatief in vergelijking met 2015.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids