Normal_virtual_reality

Studenten in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) kunnen vanaf collegejaar 2017 met behulp van een hologram – door middel van mixed reality  – de anatomie en bewegingen van hun eigen enkel tot in detail onderzoeken. Deze HoloLens app is een van de nieuwe onderwijsvormen die het LUMC en het New Media Lab van de Universiteit Leiden realiseren om studenten te motiveren en de studietijd te verkorten. Dit meldt het LUMC.

Veel studenten vinden het moeilijk om complexe gewrichten als de enkel in 3D te doorgronden. Leidse onderwijsvernieuwers hebben nu een app gebouwd die studenten daarbij gaat helpen. De brilvormige Microsoft HoloLens laat virtuele objecten zien in de werkelijke omgeving van de brildrager: mixed reality. Het zorgt ervoor dat een virtueel onderbeen door de lesruimte zweeft. Studenten kunnen er omheen en onderdoor lopen, onderdelen aan- en uitzetten, en het enkelgewricht laten bewegen. Vernieuwend van deze app is dat studenten het hologram kunnen bedienen met hun eigen been. 
 
“Deze nieuwe manier van lesgeven middels motion tracking heeft veel potentie omdat er allerlei elementen in zitten waarvan we weten dat ze goed werken in het onderwijs,” zegt Leontien van Melle van het Center for Innovation (Universiteit Leiden). Samen met filmmaker Thomas Hurkxkens werkt zij vanuit het New Media Lab aan het project. “Doordat studenten de lesstof zelf kunnen ervaren tijdens het leren komt die dichterbij de werkelijkheid. Bovendien kunnen ze met medestudenten en docenten samen leren en krijgen ze direct persoonlijke feedback.” “Het mooie is ook dat studenten direct gaan experimenteren en onderzoekend leren”, zegt docent Hierck.
 
Het prototype van de app Dynamic Anatomy is nu af. Het streven is om later dit jaar een (gratis) app versie in de online MS HoloLens store beschikbaar te stellen. Ondertussen onderzoekt het team de mogelijkheden voor andere toepassingen van de Dynamic Anatomy app in het onderwijs, bijvoorbeeld voor andere lichaamsdelen. Ook wordt gekeken naar andere vakgebieden waar de HoloLens techniek ingezet kan worden, bijvoorbeeld bij archeologie. Bij de doorontwikkeling wordt bekeken hoe het leerproces nog meer verbeterd kan worden met gebruik van mixed reality.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids