Normal_college__studenten__studeren__collegezaal__studie

De Universiteit Utrecht heeft samen met toonaangevende werkgevers een programma ontwikkeld dat Utrechtse masterstudenten nog beter voorbereidt op een toekomstige baan. Binnen het programma 'Future-proof Skills' bieden organisaties zoals de Belastingdienst, ING, Michael Page, de NS en Arriva workshops aan waarin studenten vaardigheden leren die ze goed kunnen gebruiken op de arbeidsmarkt. Dat meldt Universiteit Utrecht.

De universiteit geeft met dit programma gehoor aan de landelijke signalen vanuit het werkveld dat het niveau van professionele vaardigheden van afgestudeerden vaak nog onvoldoende is. Het Future-proof Skills programma sluit aan bij de European Skills agenda die de Europese Commissie rond 25 mei presenteert.

Tijdens de reguliere studie krijgen studenten natuurlijk al ruim de gelegenheid om kennis te maken met de arbeidsmarkt. Door stages, gastcolleges, onderzoek in opdracht en praktijkcasuïstiek worden kennis en vaardigheden opgedaan die bijdragen aan de eindkwalificaties van de studie. De Future-proof Skills zijn een belangrijke aanvulling op de bestaande voorbereiding. In de workshops, gegeven door professionals uit de publieke en private sector, wordt specifiek ingezoomd op professionele vaardigheden zoals onderhandelen, klantgerichtheid en stakeholdermanagement, maar ook in vaardigheden die zich meer richten op iemands persoonlijkheid zoals personal branding, zelfinzicht en hoe je balans houdt tussen privé en werk.

De workshops vinden voornamelijk ‘in huis’ plaats, bij de organisatie die de workshop verzorgt. Dit biedt studenten meteen de gelegenheid om een indruk te krijgen van de sfeer en cultuur van de betreffende organisatie en om te netwerken met medewerkers van de organisatie. Studenten die aan minimaal drie workshops deelnemen ontvangen na afloop een certificaat.

Een van de workshops die wordt aangeboden wordt gegeven door directeur-generaal Hans Leijtens van de Belastingdienst. Hij legt aan studenten uit hoe zijn traditionele, grote organisatie verandert naar een klantgerichte organisatie waarbij de burger centraal staat en waarin de ‘user experience’ optimaal functioneert voor burgers en bedrijven.

© Nationale Onderwijsgids