Drukte noodopvang scholen zorgelijk, ministerie neemt geen maatregelen

Tijdens de nieuwe lockdown wordt er veel meer gebruik gemaakt van de noodopvang op scholen dan tijdens de eerste schoolsluiting in het voorjaar van 2020. De Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) maakt zich zorgen over de toegenomen werkdruk op leraren en roept ouders op om kinderen alleen naar school te brengen als het echt niet anders kan. Het ministerie van Onderwijs ziet voorlopig nog geen reden om maatregelen te nemen. Dit melden Nu.nl en NOS.

Een woordvoerder van het ministerie laat weten “geen reden” te zien om de huidige maatregelen omtrent de noodopvang aan te passen, en zegt dat hier ook niet aan wordt gedacht. Zo komt er bijvoorbeeld geen verplichte werkgeversverklaring voor ouders om te bewijzen dat ze daadwerkelijk een vitaal beroep uitoefenen. “We krijgen geen signalen dat er misbruik van de noodopvang wordt gemaakt”, zegt de woordvoerder. “De maatregelen zijn er natuurlijk niet voor niets en we doen een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van mensen.”

Zorgelijke situatie

Gemiddeld gaat 16 procent van de basisschoolleerlingen nu gewoon naar school, terwijl dat percentage tijdens de eerste lockdown een stuk lager lag. Op sommige scholen gaat zelfs 25 tot 40 procent van de leerlingen naar de noodopvang, zo schat de PO-Raad. Hoewel de AVS nog geen signalen heeft ontvangen dat de noodopvang op een school overvol is, begint de situatie wel erg zorgelijk te worden. De PO-Raad krijgt wel degelijk signalen dat het "onmogelijke" bijna bereikt is; volgens de brancheorganisatie zijn de verwachtingen rond de noodopvang momenteel onrealistisch. De grenzen van wat haalbaar is naderen ook volgens de AVS: “De scholen hebben qua ruimte misschien wel genoeg plek, maar je moet ook het personeel hebben. Daar is vaak al een tekort aan. Nu helpen gymleraren, onderwijsassistenten en stagiaires.”

Het kabinet zal vermoedelijk dinsdag 12 januari bekend maken of de scholen langer dicht moeten blijven of dat ze na 15 januari weer open mogen.

Door: Nationale Onderwijsgids