Normal_cochleair_implantaat_doof_slechthorend_ci___bijschrift_ydomusch__cc_by-sa_3.0__

Voor dove leerlingen met een verstandelijke beperking kwam er 50 jaar geleden speciaal onderwijs. In het Brabantse Sint-Michielsgestel werd destijds een eerste school geopend, die vandaag de dag bekend staat als Kentalis Mariëlla. Dat meldt Vakblad Vroeg.

In de jaren ‘60 werd er voor het eerst klassikaal lesgegeven. In de jaren ‘80 kwam de focus vooral te liggen op het leren van spraak waarbij het handalfabet als ondersteuning gold, vertelt Fons Totté, al sinds 1981 leerkracht bij Kentalis Mariëlla.

Beleven, ervaren en het doen staat centraal in het huidige onderwijs aan leerlingen met een communicatief meervoudige beperking. De lessen zijn in veel opzichten erg veranderd vergeleken met de eerste jaren. Er wordt nu Nederlandse Gebarentaal gebruikt en daarnaast picto’s. Dat zorgt ervoor dat de communicatie met de leerlingen op maat is. Madeleine Smeets, afdelingsdirecteur van Kentalis Mariëlla, zegt dat er tegenwoordig vooral gekeken wordt naar de mogelijkheden en wensen van het kind en de ouders, waarin beleven, ervaren en doen dus de sleutelwoorden zijn.

Lessen vinden dan ook niet alleen meer in het lokaal plaats, maar ook daarbuiten. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de weerbaarheid en sociale vaardigheden van kinderen, zodat ze ook in de toekomst zo goed mogelijk mee kunnen doen. Dankzij de komst van digitale communicatiemiddelen als tablets kunnen de kinderen zelfstandiger werken. Maar ook de spraakcomputer biedt uitkomst voor deze leerlingen. Zij kunnen zo bijvoorbeeld beter met klasgenootjes communiceren.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids