Logo_samenwerking34
Onderwijs en praktijk nog beter op elkaar laten aansluiten; dat is het doel van het duaal leertraject dat Gilde School voor Pedagogiek en Humankind (voorheen Kinderopvang Humanitas) samen starten. De twee partijen gaan een structurele samenwerking aan in Weert. Dit meldt Gilde Opleidingen.
Op donderdag 29 augustus heeft Wethouder Geert Gabriëls het startsein gegeven voor deze nieuwe leervorm in Weert. Tijdens een informele bijeenkomst hebben 30 studenten kennisgemaakt met hun leerplaats in de praktijk bij Kinderdagverblijf de Waterwereld en Kinderdagverblijf Eigenwijs, waar ze wekelijks direct theorie in praktijk brengen. Het betreft studenten Pedagogisch Medewerker en Onderwijsassistent leerjaar 1 die dit zogenaamd duaal leertraject gaan volgen. Malou Kramer docent bij Gilde School voor Pedagogiek en Thea Bongers, locatiemanager bij Humankind hebben de samenwerking tot stand gebracht.
 

Instructie en praktijk op locatie

Het traject duurt een jaar en start met één klas. De ene helft van de klas gaat bij
kinderdagverblijf De Waterwereld aan de slag, de andere bij kinderdagverblijf De Eigenwijs.
Jos Hegeman, directeur Gilde School voor Pedagogiek: “Ik ben heel blij met de samenwerking met Humankind. Door een mooie werkplek in de praktijk kunnen onze studenten meteen aan de slag met het echte werk. Leren is doen.”
 

Investeren in toekomstige medewerkers

Sander Pommé, regiodirecteur bij Humankind, werkt graag mee aan deze nieuwe manier van leren: “Voor ons is het bijzonder waardevol de nieuwe inzichten van studenten mee te nemen in onze dienstverlening en hopen wij hen meteen aan ons te binden als toekomstige werkgever in Weert. Bovendien is het voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen prettig stagiaires met meer regelmaat op de groep te zien.”
 

Nieuwe vorm van leren

Eerder is vanuit het Gilde Zorgcollege een hybride leertraject gestart met zorgverlener Proteion. Hierbij is de Academische Werkplaats Ouderenzorg van Universiteit Maastricht  aangesloten om het traject te monitoren om te onderzoeken of de innovatieve lesmethode  het leerrendement verhoogt. Dit traject is afgelopen schooljaar met succes afgerond.
 
Door: Nationale Onderwijsgids