Vakbonden: mogelijk niet genoeg leraren voor inhalen corona-achterstanden

Verschillende onderwijsvakbonden vrezen dat er niet genoeg leraren zijn om de onderwijsachterstanden die leerlingen door de coronacrisis hebben opgelopen in te halen. Hoewel het ministerie met het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) hier 8,5 miljard euro voor beschikbaar heeft gesteld, vragen veel van de gepresenteerde oplossingen om extra personeel, terwijl er al jaren een lerarentekort is dat alleen maar verder oploopt. Dit meldt Nu.nl.

Afgelopen maandag presenteerde het ministerie van Onderwijs een ‘menukaart’ met opties voor oplossingen waar scholen uit kunnen kiezen. Zij kunnen het geld van het NPO bijvoorbeeld besteden aan langere schooldagen, een-op-eenbegeleiding of zomer- of lentescholen. Wat direct opvalt is dat al deze oplossingen leiden tot meer werk voor docenten. Een woordvoerder van het ministerie zegt hierover: “Het maakt het er niet makkelijker op dat er een lerarentekort is. Maar er zijn verschillende interventies waaruit een school kan kiezen. Voor sommige zijn extra leerkrachten nodig, maar niet voor allemaal.”

Meer fulltime leraren

Het lerarentekort was voor de coronacrisis al een probleem, met in 2019 een tekort van 2.000 leraren. De verwachting is dat het tekort in 2027 opgelopen is tot 11.000 leraren. Voor het NPO zijn “extra handjes” nodig, maar waar die vandaan moeten komen is onduidelijk. “Er staat geen blik met leraren klaar en het is ook niet een-twee-drie op te lossen”, aldus Manon van Essen, woordvoerder van CNV Onderwijs. Van Essen hoopt dat het extra geld dat nu beschikbaar is ervoor zorgt dat meer docenten fulltime gaan werken: “Lang niet iedereen werkt fulltime in het onderwijs en daar zit dus mogelijk wat ruimte in.”

Structurele bijdrage

Rob Voorwinden, woordvoerder van de Algemene Onderwijsbond (AOb), is blij met de 8,5 miljard euro van het NPO, maar is wel kritisch op het gebrek aan een structurele investering: “Het is een hoop geld, maar allemaal incidenteel. Je kan er geen mensen van in vaste dienst nemen. Als je mensen naar het onderwijs toe wil trekken moet je ze ook perspectief bieden en niet zeggen: we scholen ze om, waarna je ze vervolgens na twee jaar niet meer in vaste dienst kunt houden. Met structureel geld kun je vaste mensen aannemen.”

Door: Nationale Onderwijsgids