Normal_agenda

Terwijl het overgrote deel van de docenten in het voortgezet onderwijs door corona digitaler is gaan werken, zegt nog altijd 67 procent een papieren docentenagenda op zak te hebben. Dit meldt ThiemeMeulenhoff die hiernaar onderzoek deed.

“Een papieren agenda geeft mij meer overzicht dan een digitale agenda. Het opschrijven zorgt ervoor dat ik dingen beter onthoud”, zegt een van de respondenten. “Als ik een digitale agenda gebruik, zit de planning in de computer. Als ik een gewone agenda gebruik, zit het ook in mijn hoofd. Papier is een geheugensteuntje dat altijd werkt”, zegt een ander.

'Docentenagenda niet meer van deze tijd'

Met de stelling dat een docentenagenda niet meer van deze tijd is, is 71 procent van het panel het oneens. 84 procent stelt tegelijk dat sommig elementen van het onderwijs en randzaken eromheen nooit gedigitaliseerd zullen worden. Het onderwijspanel van ThiemeMeulenhoff bestaat uit ruim 1.400 docenten.

Vertrouwen in papier

De docenten in het Onderwijspanel noemen meer redenen om te kiezen voor een papieren agenda. Zo vinden ze het handig dat ze een papieren agenda altijd bij de hand hebben, ook op de gang tussen de lessen door. Ook het feit dat je als docent in de huidige tijd al een groot deel van de dag achter een beeldscherm zit, is een argument voor een agenda van papier. Verder hebben sommige leraren meer vertrouwen in papier dan in digitale middelen en vinden sommigen het simpelweg prettig om ‘van zich af te schrijven’. 

Door: Nationale Onderwijsgids