Normal_new-york-1930774_960_720

Middelbare schooldocenten vinden dat de aanslagen van 11 september, vandaag precies 17 jaar geleden, een vaste plaats moeten krijgen in de Geschiedenislessen op school. Volgens hen hebben de gebeurtenissen op die dag een breekpunt veroorzaakt in de wereldgeschiedenis. Ook merken docenten aan leerlingen dat zij meer willen weten over de oorzaken en gevolgen van 9/11. De leerlingen die nu op de middelbare school zitten hebben dit moment niet bewust meegemaakt. Dit meldt NU.nl.

Voorzitter Ton van der Schans van de Vereniging van Geschiedenisleraren (VGN) pleit namens de docenten voor een prominente plaats van het onderwerp in de aankomende herziening van de geschiedeniscanon. Nu maken de aanslagen van 9/11 nog niet standaard onderdeel uit van de lesstof en dat moet veranderen.

Bij de aanslagen waarbij twee vliegtuigen zich in de Twin Towers in New York boorden en een derde vliegtuin in het Pentagon crashte, kwamen in totaal zo'n 3000 mensen om het leven. "Het is geen naakt kennisfeit", zegt Van der Schans in de Telegraaf en het NOS Radio 1 Journaal, "vanaf dat moment zijn we in een andere tijd gaan leven en zijn aanslagen steeds dichterbij gekomen." De aanslagen zijn daardoor een "wezenlijk onderdeel" uit gaan maken van de tijd waarin we nu leven, aldus Van der Schans, maar in de Geschiedenislessen wordt het onderwerp maar "terloops aangestipt".

Het ministerie van Onderwijs bepaalt welke lesstof standaard behandeld moet worden. Het vak Geschiedenis is nu opgedeeld in tien tijdsblokken waarvan de laatste eindigt bij het jaar 2000. De VGN pleit ervoor om een elfde blok toe te voegen waarin 9/11 en de gevolgen ervan behandeld worden.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids