Normal_kinderen__les__hulp__juf__lerares__onderwijzer__docent__leerlingen__po__vo

Drie docenten afkomstig uit Hoogezand, Sassenheim en Amersfoort zijn genomineerd voor de titel Geschiedenisleraar 2017. De verkiezing van de beste geschiedenisleraar uit het Nederlandse voortgezet onderwijs wordt elk jaar georganiseerd door het Rijksmuseum, het Nationaal Archief en de NTR. De winnaar wordt voorafgaand aan de Nacht van de Geschiedenis op 28 oktober in het Rijksmuseum bekendgemaakt. Dit meldt het Rijksmuseum.

De genomineerden zijn: Michiel Broekema, docent aan het Dr. Aletta Jacobs College, Hoogezand, Tom de Kruif, docent aan het Rijnlands Lyceum, Sassenheim en Helene Kroon, docent aan het Van Lodenstein College, Amersfoort. De winnaar wordt bekendgemaakt op zaterdag 28 oktober, voorafgaand aan de Nacht van de Geschiedenis in het Rijksmuseum in het bijzijn van de leerlingen van de genomineerden.
 
De verkiezing van de beste geschiedenisleraar wordt dit jaar voor de vierde keer georganiseerd door het Rijksmuseum, de NTR en het Nationaal Archief (sinds 2015). Schoolbesturen, collega-docenten én leerlingen konden hun geschiedenisleraar als kandidaat aanmelden. Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van de juryvoorzitter Martine Gosselink selecteerde uit de aanmeldingen vijftien docenten en bezocht hen op school. Deze bezoeken leverden een shortlist op van vijf docenten waarvan videoportretten werden gemaakt. Uit deze shortlist werden de drie genomineerden gekozen.
 
Goed geschiedenisonderwijs gaat om het ontwikkelen van een historisch besef en om het kritisch leren leggen van verbanden tussen heden en verleden. Een goede geschiedenisleraar is daarom een docent die leerlingen uitdaagt met lessen waarin zij leren historische zaken in een context te plaatsen. De NTR als educatieve omroep en het Rijksmuseum en het Nationaal Archief als cultureel-historische instituut onderschrijven het belang van goed geschiedenisonderwijs en de cruciale rol die de geschiedenisleraar daarin vervult. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids