Normal_wiskunde_geodriehoek_rekenen

Wanneer een kind ouders heeft die een afkeer hebben van wiskunde, beïnvloedt dit de wiskundeprestaties van het kind negatief. Dit concluderen Amerikaanse onderzoekers. De prestaties van de kinderen blijven achter en de vorderingen die de leerling maakt ten opzichte van andere leerlingen zijn langzamer. Dit meldt NU.nl. 

428 Amerikaanse leerlingen uit de groepen 3 en 4 van de basisschool deden mee aan het onderzoek. Zij werden getest op hun kennis over wiskunde. De wetenschappers vroegen zowel de kinderen als de ouders of ze een hekel hadden aan het vak. Daarnaast moesten de ouders een vragenlijst invullen over hoe vaak ze hun kind hielpen met wiskundehuiswerk. Wanneer ouders die een afkeer hebben van wiskunde hun kind helpen bij het maken van hun huiswerk, blijven de wiskundeprestaties van het kind achter, zo concluderen de onderzoekers. 
 
De oorzaak van deze negatieve beïnvloeding is niet genetisch, aldus de onderzoekers, maar lijkt eerder psychologisch te zijn. De kinderen lijken minder te presteren omdat ze gedemotiveerd raken. De ouders die niet van wiskunde houden lijken hun kind te 'besmetten' met deze afkeer, aldus de onderzoekers. "Onze studie suggereert dat ouders het succes van hun kinderen beïnvloeden wanneer ze roepen 'oh, ik houd echt niet van wiskunde'. Kinderen pikken dat soort opmerkingen onbewust op,” aldus onderzoekster Sian Beilock. "We denken er vaak niet bij na hoe belangrijk de houding van ouders is bij de totstandkoming van de schoolprestaties van hun kinderen." 
 
© Nationale Onderwijsgids