
Uit rondvraag door Jeugdjournaal blijkt dat veel docenten onvoldoende op de hoogte zijn van het gebruik van artificial intelligence. Ze beschikken niet over kennis hierover en kunnen kinderen er dan ook niet over informeren. En juist dat is een punt van zorgen voor experts, aldus Jeugdjournaal.
Kinderen gebruiken ChatGPT bijvoorbeeld als hulpmiddel voor spreekbeurten en werkstukken. Soms is het ook makkelijk om in te zetten voor het controleren van huiswerk. Kinderen maken bijvoorbeeld eerst zelf de som en vragen dan aan het AI-hulpmiddel of het antwoord klopt.
Voorbereiden op de toekomst
Aan de andere kant zijn er ook scholen die zich wel actief bezighouden met AI, zoals Sint Vitus. Op deze basisschool brengen docenten kinderen van alles bij over artificial intelligence, zodat zij hier nu en later in hun leven op gepaste wijze mee kunnen omgaan. Tools als ChatGPT zijn straks niet meer te negeren, ook niet op school. “En het is onze taak om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst”, aldus een van de leraren.
Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky