Normal_paul_rosenm_ller

De Stichting van het Onderwijs pleit voor een ontwikkelrecht voor alle kinderen vanaf twee jaar en onderwijs op maat dwars door onderwijssoorten heen. Daarvoor zijn sectoroverstijgende maatregelen en extra investeringen nodig, van basisschool tot universiteit. Alleen dan krijgen kinderen, leerlingen, studenten, schooluitvallers en werkenden gelijke kansen. Deze visie heeft de Stichting uitgewerkt in een Zes-puntenplan. Dit meldt de Stichting van het Onderwijs.

De Stichting van het Onderwijs roept politieke partijen op te investeren in optimale samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs, bijvoorbeeld in een integrale basisvoorziening, en een ontwikkelrecht voor álle kinderen vanaf 2 jaar. Daarnaast moet er meer flexibiliteit komen in het samenwerken tussen de diverse onderwijssoorten, zoals het tienercollege en de pre-bachelor, en is er meer aandacht nodig voor een leven lang ontwikkelen. Werken in het onderwijs moet aantrekkelijker worden door professionele ruimte en carrièreperspectieven. Ook investeren in meer samenwerking tussen lerarenopleidingen en het onderwijsveld is nodig, onder andere in het begeleiden van startende leraren. Tenslotte pleit de Stichting voor vertrouwen en een brede verantwoordingsmethodiek.
 
Paul Rosenmöller, voorzitter Stichting van het Onderwijs: “Wil je het maximale uit leerlingen, studenten en werkenden halen, dan moeten onderwijssoorten met elkaar kunnen samenwerken. Nu kun je tussen het vmbo en mbo bijvoorbeeld lastig docenten uitwisselen. Maar een geïntegreerde leerroute van vmbo/mbo biedt leerlingen wel de kans om sneller en maximaal door te groeien. Daarnaast vinden we het belangrijk dat werkenden en werkzoekenden de mogelijkheid krijgen continu in zichzelf te investeren, door middel van deeltijd-, flexibel en online onderwijs.”
 
Vicevoorzitter Liesbeth Verheggen: “Docenten hebben meer tijd en ruimte nodig voor alle aspecten van het docentschap. Voor het lesgeven, maar ook voor bijvoorbeeld curriculum- en schoolontwikkeling en deskundigheidsbevordering. Het Zes-puntenplan roept op tot ruimte en een concurrerende loonontwikkeling voor docenten. Want de docenten maken uiteindelijk het verschil in de ontwikkeling van leerlingen en studenten.”
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids