Normal_kinderopvang_peuters_kring_kinderen

In haar promotieonderzoek ging de Duitse onderzoekers Franziska Egert onder begeleiding van hoogleraar kinderopvang Ruben Fukkink onderzoeken of training werkt in de voor- en vroegschoolse sector. Centraal staat het bijscholen van pedagogisch medewerkers (pm). Egert ontdekte onder meer dat een gerichte training en investering in de professionele ontwikkeling van pm'ers ook de ontwikkeling van kinderen kan beïnvloeden. Dat meldt Kinderopvangtotaal.

Voor het onderzoek dook Egert in meta-analyses van bestaande internationale studies naar de effecten van nascholing. Hier bleven in totaal 95 onderzoeken van over. In deze onderzoeken keek Egert naar de gemeten effecten van de training van pm'ers. Hieruit blijkt dat vooral risicokinderen profiteren van beter opgeleide begeleiders. Een effect was te zien op de ontwikkeling van sociale vaardigheden van kinderen. Echter werd het probleemgedrag van kinderen door de trainingen nauwelijks beïnvloed.

Het effect van trainingen blijkt ook te liggen aan de soort training. Trainingen die het grootste effect laten zien op de groep zijn trainingen van goede kwaliteit. Ook trainingen die zich focussen op één doel blijken meer effect te hebben. Egert benadrukt ook het belang van één-op-één-consulting en dat pm'ers tijdens de trainingen actief betrokken worden bij de oefeningen. “De theorie moet voortdurend in verbinding staan met de praktijk. Dus niet een workshop hier of daar, maar een continue ontmoeting tussen theorie en praktijk”, aldus Egert.

Volgens Fukkink toont de studie aan dat training van personeel goed is voor medewerkers en kinderen. Naast de taalontwikkeling beïnvloedt de training van pm'ers ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De laatste jaren is er flink geïnvesteerd in scholingsbudget voor de kinderopvangbranche, waarvan nu ook 15 miljoen euro voor het verbeteren van taal- en interactievaardigheden. 

© Nationale Onderwijsgids