Kinderen met TOS leren in serious game spelenderwijs zinnen bouwen

Het lectoraat Logopedie: Participatie door Communicatie van de Hogeschool Utrecht heeft een serious game ontwikkeld voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).  Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis vinden het moeilijk om te leren praten of om een taal aan te leren. Vooral he leren van zinsopbouw en grammaticale regels, zijn moeilijk voor deze kinderen. Ongeveer 5 tot 7 procent van de kinderen in Nederland heeft TOS. Dit meldt de Hogeschool Utrecht. 

Voor kinderen tussen de 7 en 10 jaar met een taalontwikkelingsstoornis, zijn er maar weinig geschikte behandelmethodes. Het consortium ZINnig vanuit het lectoraat Logopedie: Participatie door Communicatie speelt daarop door onder meer een serious game te maken zodat kinderen met TOS op spelenderwijs zinnen leren bouwen en woorden vervoegen.

Ontwikkeld in samenwerking kinderen met TOS

Het spel heeft de naam Bouke Bouwt en is ontwikkeld in samenwerking met kinderen met TOS. Ze kregen verschillende thema’s te zien, waarna ze hielpen kiezen voor een verhaal. Aliens komen de kinderen helpen met het opruimen van de aarde en in ruil daarvoor krijgen zij kennis over de Nederlandse taal terug.

Bouke Bouwt is niet onlangs bedacht, maar wel pas sinds april op de markt, dankzij gamification-expert Game Tailors. Voor één speler is het spel gratis, maar logopedisten die de game voor meerdere kinderen willen gebruiken kunnen een betaald abonnement afsluiten. 

Door: Nationale Onderwijsgids