Normal_biologie_middelbare_school_docent_leerling_scholier_voortgezet_onderwijs_beta

Bij Agora, de middelbare school met het vernieuwende onderwijsconcept uit Roermond, legde dit jaar de eerste lichting leerlingen examen af. Jos Claessen, hoogleraar bij het Welten-instituut van de Open Universiteit volgde Agora tijdens dit eerste, spannende examenjaar. Dit meldt Open Universiteit.

Diplomagarantie

Het onderwijsconcept van Agora is uniek. Claessen somt de kenmerken op: “Er zijn geen lessen, geen roosters, geen cijfers, geen rapporten. Ieder kind volgt zijn eigen leerroute, leerlingen van vmbo tot en met gymnasium zijn welkom, en iedere leerlingen krijgt een diplomagarantie op het niveau van het advies van de basisschool.” Vanwege de diplomagarantie was dit jaar een spannend jaar. Er deden 17 leerlingen eindexamen, waarvan 5 boven het niveau van het basisschooladvies.
 

Flexibel

Agora startte in schooljaar 2014-2015 met vmbo-, havo- en vwo-leerlingen. Nu, na vier jaar, doet normaal gesproken dus de eerste lichting vmbo-leerlingen examen. Bij Agora hebben zes leerlingen  ‘gewoon’ examen gedaan voor alle vakken. Daarnaast deden 9 deelnemers, die niet in de examenklas zitten, vervroegd examen voor 1 tot 5 vakken. Daarmee kunnen ze vakken afsluiten nog vóór ze in hun examenjaar zitten. Tot slot deden er 2 staatsexamen. Dit zijn allemaal examenmogelijkheden die de huidige regelgeving gewoon toelaat, maar door andere scholen weinig gebruikt worden. 
 

De resultaten

De 2 die staatsexamen doen, moeten eind juni nog hun mondeling afleggen, dus hun resultaten laten nog even op zich wachten. Van de 6 die gewoon eindexamen hebben gedaan zijn er 4 direct geslaagd en twee gaan voor een herkansing. De negen leerlingen die vervroegd examen hebben gedaan, zijn in overgrote meerderheid geslaagd, zegt Claessen.
 

Onderwijsconcept geslaagd?

Er hebben te weinig leerlingen ‘regulier’ examen gedaan om conclusies te trekken over het onderwijsconcept. Bovendien doet de eerste groep havo- en vwo-leerlingen pas later examen. Ook kunnen de resultaten voor de vervroegde eindexamens nauwelijks vergeleken worden met andere scholen, want daar komen dit soort examens bijna niet voor. Wel blijkt dat het traject op maat van Agora te combineren is met het standaard examenstelsel. Verder zien we dat het concept van Agora geleid heeft tot een unieke zij-instroom van leerlingen die overstappen - vanwege het onderwijsconcept en/of de flexibele examenvormen, aldus Claessen.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids