Dansonderwijs voor kinderen krijgt sectorbrede steun met nieuw akkoord

Dansonderwijs stimuleert de persoonsvorming, het zelfvertrouwen en mentale welbevinden van kinderen waardoor ze steviger in de samenleving kunnen staan. Kinderen en jongeren komen echter onvoldoende in aanraking met dans. Om ervoor te zorgen dat er meer toekomstige docenten worden opgeleid om dansonderwijs te geven, en dans zo breder toegankelijk wordt voor alle leerlingen, ondertekenen alle bacheloropleidingen Docent Dans op 4 oktober het DansopleidersAkkoord. Dit meldt Méér Muziek in de Klas.

Daarin maken zij afspraken om het dansonderwijs in de opleidingen beter af te stemmen op de belevingswereld van kinderen en jongeren waardoor zij zich door middel van dans en beweging expressief, creatief, sensomotorisch en cognitief kunnen ontwikkelen. Het akkoord wordt gesteund door een breed scala aan partijen uit het onderwijs, de danswereld en het culturele veld, waarbij stichting Méér Muziek in de Klas procesbegeleidend partner is.

Speerpunten

Het belangrijkste speerpunt in het DansopleidersAkkoord is daarom dat kinderen en jongeren - en hun belevingswereld - altijd het uitgangspunt zijn, ongeacht hun achtergrond. Om schoolleiders en -bestuurders bewust te maken van de kracht van dansonderwijs in de vertrouwde omgeving van de school, zet het akkoord in op nauwe samenwerkingen tussen lokale, regionale en nationale partijen in Nederland en het Caribisch deel van het koninkrijk. Onderdeel daarvan is ook het stimuleren van groepsleerkrachten en andere onderwijsprofessionals om dans in te zetten als leermiddel of manier om te bewegen, en het bijbrengen van de juiste didactische en pedagogische vaardigheden bij (toekomstige) dansers, zodat zij hun passie kunnen doorgeven aan de jongere generatie.

Betrokken partijen

Het DansopleidersAkkoord is een overeenkomst tussen de bacheloropleidingen Docent Dans van ArtEZ Arnhem, Codarts, de Academie voor Theater en Dans van de AHK, Hogeschool Leiden, Fontys, Lucia Martha School of Performing Arts, omringende pabo’s en stichting Méér Muziek in de Klas. 

Jantien Westerveld, directeur van stichting Méér Muziek in de Klas, licht toe: "Binnen het MuziekopleidersAkkoord, een overeenkomst tussen alle pabo's en conservatoria, is het altijd de wens geweest om deze verbreding aan te gaan. Muziek en dans gaan vaak hand in hand, daarom geven we vandaag de fakkel door van muziek naar dans. Met als doel dat er meer docenten worden opgeleid om dansonderwijs te kunnen geven op en rondom de scholen. Zo krijgen ook de kinderen waarvoor het kunst- en cultuuraanbod niet vanzelfsprekend is de kans zichzelf door middel van dans te ontwikkelen en ontplooien.”

Ook vele andere partijen uit het onderwijs en culturele veld scharen zich achter het DansopleidersAkkoord, zoals het Jeugdeducatiefonds, Dansgezelschap Sally Maastricht, Nederlandse Dansdagen, Beweegalliantie, Algemene Vereniging Schoolleiders, Kunstbende en NIVOZ.

Door: Nationale Onderwijsgids