Hogeschool Den Haag biedt nieuw verdiepingstraject aan onderwijsondersteuners

Dinsdag 12 maart was de start van het nieuwe leer-werktraject ‘verdieping in het jonge kind’. Dit traject is speciaal voor onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners die werkzaam zijn in de onderbouw van het basisonderwijs. Het traject loopt van maart tot en met juni. Voorlopig in groepen van 17 deelnemers, aldus De Haagse Hogeschool.

Opleidingsmanager Pabo bij De Haagse Hogeschool, Margo Stegeman geeft een toelichting: “Op dit moment staan er noodgedwongen veel te veel onbevoegde leerkrachten voor de klas. Ik ben er daarom zo trots op dat we samen met het werkveld een verdieping ‘Jonge kind’ hebben ontwikkeld. Hopelijk is dit een stap in de richting van het oplossen van deze situatie.” 

Micro credentials

Het lerarentekort is inmiddels een groot maatschappelijk probleem geworden. Om een bijdrage te kunnen leveren aan meer expertise en snel meer bevoegden voor de klas, start de pabo van De Haagse Hogeschool met het geven van digitale certificaten (micro credentials). Dit is voor onderwijsondersteuners met mbo niveau 4 een flexibele en gerichte manier om meer kennis en vaardigheden op te doen in drie maanden. Hierdoor hoeven ze ook niet direct een hele pabo-opleiding te volgen.

Succesvolle samenwerking

Er kwamen veel verschillende verzoeken binnen tot professionalisering van professionals. Als reactie daarop heeft de pabo het initiatief genomen. De pabo heeft samen met andere besturen van Opleidingsschool Zuid-West Holland (OZWH) gekeken waar behoefte aan is. Uit inventarisatie bleek dat onderwijsondersteuners uit kleuterklassen juist meer behoefte hadden aan extra scholing. Ook was er de wens om de stap naar pabo te verkleinen. De pabo heeft samen met de andere besturen een modulair opgebouwd onderwijsaanbod uitgewerkt voor assistenten en ondersteuners uit het onderwijs. Zij krijgen de certificaten dus in de vorm van micro- credentials. Dit is een landelijk erkend certificaat op hbo-niveau, waarmee je vrijstelling krijgt op de pabo.

Het invoeren van dit traject vraagt echter wel een nieuwe werkwijze van zowel de pabo, als de schoolbesturen.  Ook worden de mogelijkheden verkend om aanbod te bieden rond “Het oudere kind” en “Passend onderwijs”. Een werkgroep met deelnemers uit verschillende onderwijsbesturen en de pabo werkt dit plan verder uit.

Door: Nationale Onderwijsgids / Parris Fokkema