Normal_iso__logo

De jury van de landelijke Docent van het Jaar verkiezing 2017, georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), heeft vijf genomineerden gekozen. Op 1 april reikt minister Bussemaker na korte colleges van de vijf docenten de prijs uit aan de Docent van het Jaar 2017 voor het Hoger Onderwijs. Dit meldt het ISO.

Studenten hebben samen met het bestuur van de instelling een docent voorgedragen. Uit alle inzendingen zijn vijf docenten genomineerd voor de landelijke Docent van het Jaar verkiezing. De genomineerde docenten werden onder andere geroemd om hun betrokkenheid, inlevingsvermogen en onderwijsvisie.
 
Marc van Mil van de Universiteit Utrecht creëerde een mobiel DNA-lab waarmee studenten lesgeven aan scholieren. Hierdoor leert hij studenten vaardigheden als presenteren en discussiëren en bereikt met zijn visie meer dan alleen zijn eigen groep studenten. 
 
De tweede genomineerde, Stephanie Siersma van NHL Hogeschool weet de moeilijke vakken haalbaar te maken ‘gewapend met werkvormen, humor, geduld, geogebra en alle tijd van de wereld begeleidt ze ieder van ons tot we het wel moeten begrijpen’ aldus één van haar studenten.
 
Derde kanshebber op de prijs is Michiel Koelink van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten straalt zoveel enthousiasme voor zijn vak uit, dat hij dezelfde passie bij zijn studenten kan oproepen. 
 
Voor de Hogeschool Utrecht is Parviz Samim genomineerd. Hij begon als Afghaanse vluchteling op het mbo, studeerde door en behaalde een mastergraad op de universiteit. Hij gaat de interactie met de student aan en houdt ze geboeid.
 
De laatste genomineerde is roboticadocent Thijs Brilleman van de Haagse Hogeschool. Hij laat studenten werken aan echte automatiseringsopdrachten vanuit bedrijven en biedt hen, door slim gebruik te maken van oud-studenten, dagelijkse begeleiding van experts. 
 
Het ISO organiseert de verkiezing om aandacht te vestigen op docentkwaliteit in het Hoger Onderwijs en goede voorbeelden van topdocenten aan het licht te brengen. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids