Logo_rugr_logonlv_rood_rgb

Kirsten van den Bosch (onderzoeker en docent aan de Hanzehogeschool Groningen) en Harriët Schoenmakers en Nadi de Vos-Dijkslag (gedragsdeskundigen bij Amerpoort) zijn de winnaars van de Han Nakken Prijs 2016. Van den Bosch ontvangt de wetenschapsprijs voor haar artikel 'The Role of Sound in Residential Facilities for People with Profound Intellectual and Multiple Disabilities'. Schoenmakers en De Vos-Dijkslag krijgen de praktijkprijs voor hun boek 'Pubers laten van zich horen. Over jongeren met ernstige meervoudige beperkingen'. Dat meldt Rijksuniversiteit Groningen.

De prijs, die bestaat uit een wetenschappelijke en een praktijkprijs wordt iedere twee jaar toegekend aan de beste wetenschappelijke prestatie en de opmerkelijkste praktijkprestatie op het gebied van personen met Zeer Ernstige Verstandelijke en Meervoudige Beperkingen (ZEVMB). Aan elke prijs is een geldbedrag van 2500 euro verbonden.

Kirsten van den Bosch, eerste auteur van het artikel naast Tjeerd Andringa, Deniz Baskent en Carla Vlaskamp, beschrijft in het artikel de theoretische onderbouwing van haar onderzoeken naar de invloed van de auditieve omgeving op mensen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen (ZEVMB), met daarbij een belangrijke rol voor hoorbare veiligheid. Het theoretisch kader is vervolgens getoetst aan de hand van een focusgroep-studie met professionals uit de gezondheidszorg. Op deze wijze werd niet alleen het theoretisch kader voor vervolgstudies ondersteund, maar werd ook duidelijk hoe belangrijk, maar desondanks toch onderbelicht de rol van geluid is in het leven van mensen met ZEVMB. Onze ogen kunnen we sluiten, maar onze oren niet. Zolang de kwaliteit van de auditieve omgeving over het hoofd wordt gezien, zal een minder optimale auditieve omgeving een belangrijk negatieve invloed hebben op het welzijn van mensen met ZEVMB.

Harriët Schoenmakers en Nadi de Vos-Dijkslag geven met het boek antwoorden op veel vragen waar ouders en begeleiders mee zitten. Aan het boek ligt een verkennend praktijkonderzoek ten grondslag, dat in 2013 van start ging. De centrale vraag was: Welke veranderingen in de levensloop vinden er plaats tijdens de puberteit van een jongere met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen, zoals die worden opgemerkt door ouders of professionals? De conclusie van het onderzoek is dat de puberteit ook voor pubers met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen een bijzondere levensfase is, deels vergelijkbaar met andere pubers, maar deels ook anders. Zij zijn op weg naar hun eigen volwassenheid en verdienen het dat de omgeving hen de kans biedt écht puber te zijn. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids