
"Een meerderheid van de Tweede Kamer is vóór mobielvrije scholen, oftewel een 'thuis of in de kluis-systeem', zo blijkt naar aanleiding van een voorstel van D66. Maar met zo'n telefoonverbod verdwijnen problemen niet, we verschuiven ze alleen maar." Dat zegt Marielle Balledux van het Nederlands Jeugdinstituut NJi
"Een totaalverbod verplaatst mobielgebruik in het algemeen naar buiten de school, zodat de invloed van de online wereld blijft. En ook zonder telefoons in de school heeft het onderwijs een opvoedende taak: jongeren begeleiden in hoe ze zich gezond en bewust bewegen in die digitale wereld.
Verder ervaart niet elke leerling een verbod op dezelfde manier. Waar de één baat heeft bij een telefoonverbod, kan een ander juist weer meer sociaal buitengesloten worden. Daar moeten we rekening mee houden", aldus Balledux.
Jongeren betrekken bij schoolbeleid rond telefoongebruik
"Tot nu toe worden jongeren zelden serieus betrokken bij het maken van schoolbeleid rond telefoongebruik. Jongeren zijn prima in staat hierover mee te denken. Het gaat notabene over hún leefwereld, waar je je moeilijk in kunt verplaatsen als je niet zelf bent opgegroeid met sociale media. Door jongeren wél mee te laten praten, worden regels vaak ook beter geaccepteerd en nageleefd.
Digitale infrastructuur
Het hele onderwijs is inmiddels grotendeels ingericht met een digitale infrastructuur: digiborden, laptops, tablets, online schoolsystemen. Een totaalverbod van mobieltjes zou moeten samengaan met beleid op het hele onderwijssysteem", besluit Balledux.
Door: Nationale Onderwijsgids