Normal_examen__engels__eindexamen__kiezen__scholieren

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat docenten Engels, Frans en Duits trucjes leren aan examenleerlingen om het examen beter te kunnen maken. Ondanks het feit dat ze een taal niet goed beheersen, kunnen de leerlingen op deze manier toch een voldoende halen op het examen. Dit meldt RTL Nieuws. 

Voorbeelden van trucjes zijn signaalwoorden die vaak gebruikt worden in een fout meerkeuze-antwoord. Ook leren docenten leerlingen om te letten op tegenstellingen: als twee van de vier antwoordmogelijkheden elkaars tegengestelde zijn, dan is één van de twee vaak het goede antwoord. Door deze trucjes toe te passen, kunnen leerlingen een voldoende scoren op een examen, terwijl ze de taal niet goed beheersen.
 
Docenten zeggen dat de examens in vreemde talen vooral gericht zijn op begrijpend lezen. Taalkennis komt nauwelijks aan bod. Sommige docenten vinden dat het huidige examen en de aangescherpte normen deze trucjes rechtvaardigen, ook al zouden ze het liever anders zien. Deze trucjes kunnen docenten leren op speciale examentrainingen voor docenten door externe bureaus. Deze trainingen zijn gebaseerd op een computeranalyse van eerdere examens. Naast trucjes worden ook allerlei leesstrategieën aan docenten geleerd. 
 
Volgens Ad Verbrugge van Beter Onderwijs Nederland, is dit een schande. Door deze examentrainingen leert een leerling hoe je een examen moet maken. Inhoudelijke vakkennis is hierbij niet meer nodig, maar kennis van trucjes volstaat, zegt hij. Het college Toetsen en Examens zegt niet bekend te zijn met de docententrainingen en de trucjes. Het echte probleem hierin zijn de examens zelf, volgens Rosenmöller van de VO-raad. De overheid moet de kwaliteit verbeteren, zodat trucjes niet meer toegepast kunnen worden.
 

© Nationale Onderwijsgids