Normal_huiswerk__begeleiding__uitleg__studenten__vo__mbo__hbo__docent

Om de kwaliteit van leraren op peil te houden en te verbeteren is het belangrijk dat zij zich blijven ontwikkelen. Toch lijken niet alle leraren hiermee aan de slag te gaan. Promovendus Liesje Reynders ontdekte dat het stimulerender werkt om te kijken naar wat een leraar speciaal maakt en hoe hij of zij daarin nog verder kan excelleren, dan om de aandacht te richten op tekortkomingen. Dat meldt de Open Universiteit.

De kwaliteit van leraren is een belangrijke factor in de kwaliteit van het onderwijs. Het is dus belangrijk dat leraren zich blijven professionaliseren om de kwaliteit van het onderwijs op peil te houden en te verbeteren. Uit een aantal voorgaande onderzoeken blijkt echter dat niet alle leraren zich daar mee bezighouden.

Reynders onderzocht hoe leraren kunnen worden getriggerd om deel te nemen aan professionalisering en ontdekte dat vaak vanuit tekortkomingen wordt gedacht. Het is beter de aandacht te richten op sterktes en passies van leraren en hen te ondersteunen om zich daarin verder te ontwikkelen. Leraren nemen liever op basis van een positieve en waarderende benadering deel aan professionaliseringsactiviteiten. Bovendien lijken individuele factoren invloed te hebben op het verloop van die professionalisering. Zo worden oudere leraren zich sneller bewust van een ontwikkelbehoefte dan jongere leraren.

Het is aan te bevelen om een mentorsysteem in te richten dat oudere en jongere leraren koppelt zodat de jongere leraar ondersteuning krijgt bij het bewust worden van een professionaliseringsbehoefte. En scholen zouden er goed aan doen een omgeving te creëren die leraren uitnodigt meer met elkaar in gesprek te gaan over hun professionele ontwikkeling, aldus de promovendus. Reynders verdedigt haar stellingen op 18 december 2015 bij de Open Universiteit in Heerlen.

© Nationale Onderwijsgids