Logo_logo_windesheim

Hogeschool Windesheim gaat samen met twee verenigingen voor basisonderwijs vormgeven aan een nieuw professionaliseringstraject voor schoolleiders in het primair onderwijs. De drie partners willen schoolleiders helpen bij hun beroepsmatige ontwikkeling. Zowel binnen de eisen van het Schoolleidersregister PO als met het oog op persoonlijke ontwikkeldoelen. Dit meldt Hogeschool Windesheim.

Schoolleiders met een erkend schoolleidersdiploma kunnen zich registeren voor het Schoolleidersregister PO. Dit register ziet toe op de kwaliteit van de schoolleiders en op de kwaliteit van het professionaliseringsaanbod. Elke vier jaar vindt herregistratie plaats. Schoolleiders moeten een ontwikkeling in hun professionalisering kunnen laten zien om geregistreerd te blijven. Het scholingstraject moet dus aansluiten op de criteria van de herregistratie.

Daarnaast willen Windesheim en de beide basisscholen (PCBO Smallingerland en PCBO Tytsjerksteradiel) inspelen op de ontwikkelvragen die schoolleiders zelf hebben. “Het is zoeken naar de goede balans tussen wat de schoolleider moet en wil. Daarom is het traject gestart met individuele gesprekken op grond waarvan inhoud en vorm zijn bepaald”, vertelt docent José van Loo van de Schoolleidersopleidingen van Windesheim. Uit die gesprekken werd duidelijk dat schoolleiders vooral interesse hebben in persoonlijke leiderschapsontwikkeling en het thema 'onderzoekende schoolleider'. Gaandeweg in het traject zullen de organisatoren kijken welke vragen er nog meer leven bij schoolleiders.

Deelnemers aan het traject komen ongeveer een dag per maand bij elkaar. De dag begint met een theoretisch gedeelte waarin praktijkgerichte vraagstukken besproken worden. Daarna gaan de deelnemers in kleine groepjes uit elkaar met een eigen begeleider. Deze begeleider is meestal zelf schoolleider en nauw betrokken bij de Schoolleidersopleidingen. Ook worden er gastsprekers uitgenodigd.

Volgens Jacoba van der Meulen, coördinator van de Schoolleidersopleidingen is het goed dat er eisen worden gesteld aan zowel de schoolleiders zelf als het professionaleseringsaanbod. Het gevaar is dan echter wel dat scholingstrajecten dan sterk vanuit landelijke richtlijnen worden vormgegeven en daarmee “aanbodgestuurd” worden, waarschuwt ze. Met de hierboven genoemde aanpak willen Windeheim en de basisscholen een goede balans zien te houden tussen “wat moet en wat men wil”. 

© Nationale Onderwijsgids