Normal_onderzoek_wetenschap_verbazing_bekijken254

Acht jonge onderzoekers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben een onderzoeksbeurs gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). De vier beurzen uit het financieringsprogramma Onderzoekstalent stellen getalenteerde, aankomende onderzoekers in staat een promotieonderzoek te doen. De vier Veni-beurzen zijn voor pas gepromoveerde excellente onderzoekers, aan het begin van hun wetenschappelijke carrière en met een uitzonderlijk talent voor onderzoek. Dat meldt de Universiteit Maastricht.

Veni is gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. Ze staan aan het begin van hun wetenschappelijke carrière en vertonen een opvallend talent voor wetenschappelijk onderzoek. De beurs bedraagt maximaal 250.000 euro. De vier gehonoreerde UM-onderzoekers en hun projecten zijn: Rilana Cima (Audiologie): 'Facing Tinnitus: A fear-conditioning approach to chronic tinnitus suffering', Michelle Moerel (Cognitive Neuroscience): 'Is dat jouw telefoon?', Jordi Heijman (Cardiologie): 'De ritmes van het hart' en Ali Jahanshahianvar (Neuroscience): 'Het stimuleren van de neuronale identiteit'.

De laureaten uit het Onderzoekstalent-programma kunnen met de beurs hun ambitie om een wetenschappelijke carrière op te bouwen, vorm gaan geven. Die ambitie blijkt onder andere uit de gevolgde opleiding, de gevolgde vakken, behaalde resultaten en ontplooide wetenschappelijke activiteiten. Hun onderzoek moet passen in het domein van de maatschappij- en gedragswetenschappen. De beurs vergoedt vier jaar een fulltime-salaris voor de promovendus en maximaal 10.000 euro aan materiaalkosten.

De vier gehonoreerde UM-onderzoekers en hun projecten zijn: Alexander Heinemann (econometrie): 'Bootstrap Inference for Risk Measures', Inge Verheggen (biologische en medische psychologie): 'Blood-brain barrier function: the key to successful cognitive aging', Hannah Boeijkens (biologische en medische psychologie): 'Ahead of the game: Improving executive functioning in children with cerebral palsy using game-based cognitive training and neurofeedback' en Laurien Nagels-Coune (biologische en medische psychologie): 'Locked-in' yet not 'locked-out': developing individualized brain-based communication means for the paralyzed suitable for daily use'.

© Nationale Onderwijsgids