Logo_logo

Op 6 oktober was de hogeschool Stenden het decor voor de eerste bijeenkomst van de HO-Tour. Het thema was internationalisering. Studenten, docenten en bestuurders praten tijdens vijf regionale bijeenkomsten (de HO-Tour) met minister Bussemaker over de toekomst van het hoger onderwijs. De input van de tour moet de basis vormen van de Strategische Agenda hoger onderwijs die in 2015 verschijnt. Dit meldt het Nuffic. 

Minister Bussemaker hecht veel belang aan internationalisering, zo liet zij blijken tijdens een panelbijeenkomst met koepelorganisatie VSNU, het ministerie van onderwijs en de Nuffic die tijdens de kick-off van de tour op 6 oktober plaatsvond. “Internationalisering moet een integraal deel van het curriculum zijn en niet iets dat we apart zetten in een minor. We hebben internationale studenten nodig. Niet alleen om de kwaliteit van ons hoger onderwijs te verhogen, maar ook om Nederlandse studenten een internationaal perspectief te leren zien. Internationalisering draagt bij aan de 21-ste eeuwse vertaling van Bildung.”
 
Deze zomer schreef de minister al in haar visiebrief over internationalisering dat zij ernaar streeft competente rebellen en grensoverschrijdende denkers op te leiden. Internationalisering kan hier aan bijdragen, zo vindt de minister. Gedurende de HO-tour bijeenkomst op hogeschool Stenden bleek dat de aanwezigen het met deze visie eens waren. Beleidsmakers, docenten en studenten bogen zich tijdens de dag in kleinere groepen over een aantal vraagstukken op internationaliseringsgebied, zoals de in- en uitgaande mobiliteit, internationalisering at home en 21-st century skills. De studenten en docenten vonden allemaal dat een studieverblijf in het buitenland een effectieve manier is om interculturele competenties en andere 21-ste eeuwse vaardigheden op te doen. De deelnemers discussieerden daarnaast over de obstakels rondom internationalisering en wisselden oplossingen uit. Minister Bussemaker schoof ondertussen bij verschillende tafels aan om studenten en docenten te vragen naar hun ervaringen met internationalisering. 
 
© Nationale Onderwijsgids