Normal_taal__letters__alfabet_lezen

Op donderdag 2 april 2020 vindt voor de tweede keer het Middagsymposium Meertaligheid, diversiteit en culturele verschillen thuis en op school plaats. Vanuit diverse invalshoeken wordt meertaligheid behandeld: wat is het, hoe groeien kinderen meertalig op en hoe functioneren meertaligen? Dit meldt Logacom.

Tijdens het symposium wordt het thema meertaligheid onder de loep genomen. Vragen die onder meer aan de orde komen, zijn: is. Wat is meertaligheid precies en wat betekent het thuis en op school? Hoe leer je eigenlijk twee talen tegelijk? Is het niet vermoeiend en hoe werkt dat in je brein? Heeft meertaligheid invloed op het gedrag van een kind en hoe moet je als professional het gedrag beoordelen?
 
De eerste spreker van de dag is Marinella Orioni, auteur van Het meertalige kind, Meertalig opvoeden, en Hoeveel talen spreek jij? Zij zal spreken over de taalrelaties van het meertalige kind. De tweede spreker is Ria Goedhart, hogeschooldocent bij het Seminarium voor Orthopedagogiek aan de Hogeschool Utrecht en auteur van Samenleren op een superdiverse school. Goedhart zal ingaan op meertaligheid in de klas en sociaal-emotioneel leren. De derde spreker is Martine Broersen-Jong, klinisch linguïst en logopedist. Zij praat onder meer over de taalontwikkeling van meertalige kinderen en bespreekt wanneer er sprake is van een taalontwikkelingsstoornis.  
 
Het symposium wordt gehouden bij Bildung.city te Amsterdam-Duivendrecht. Meer informatie is hier te vinden.
 
Door: Nationale Onderwijsgids