Normal__cid_c202ad9103724368885d34a349ce4f0b_fleurpc

Steeds meer universiteiten en docenten streven naar open onderwijs, het vrij delen van leermaterialen, veelal online. Zo’n 300 onderzoekers, docenten, beleidsmakers en studenten uit meer dan 50 landen komen daarom bij elkaar tijdens de Open Education Global Conference bij de TU Delft.  Het thema is ‘Transforming education through open approaches’. Dit meldt TU Delft.

Onder ‘open’ wordt verstaan dat iedereen het materiaal mag aanpassen en (her)gebruiken, mits bepaalde voorwaarden gerespecteerd worden. Het doel is zoveel mogelijk mensen wereldwijd toegang te geven tot goed onderwijsmateriaal. De laatste tijd is er niet alleen aandacht voor hoe je materiaal optimaal kan delen, maar ook voor de vraag hoe je de kwaliteit kan beoordelen, hoe je optimaal gebruik kunt maken van de beschikbare materialen en hoe je ze gratis of tegen lage kosten kunt aanpassen en inzetten om tot betere leermaterialen of effectiever onderwijs te komen.
 
“Er zijn vele redenen waarom universiteiten open education nastreven”, zegt Rob Mudde, vice rector en -voorzitter van de TU Delft. “Van oorsprong wordt het gedreven door idealisme: iedereen zou toegang moeten hebben tot hoogwaardig onderwijsmateriaal. Daarnaast helpt het om het onderwijs te verbeteren, omdat docenten die besluiten om hun materiaal open en online te delen, er zelf ook eerst nog eens kritisch naar kijken en vervolgens feedback krijgen uit de hele wereld. Ook merken ze dat het hun netwerk versterkt en dat de reputatie van de TU Delft stijgt.”  
 
De hoofdsprekers van OE Global zijn Frank Zimmer, van Kiron Open Higher Education, over de (digitale) toekomst van universiteiten; Erin McKiernan, National Autonomous University of Mexico,  over het raakvlak tussen open onderwijs en onderzoek; en Annemies Broekgaarden, over innovatief (digitaal) onderwijs bij het Rijksmuseum. Peter Smith van de University of Maryland University College sluit de conferentie af met een verkenning van de implicaties open onderwijsmateriaal voor het HO van de toekomst. 
 
Een van de onderwerpen tijdens de conferentie is ‘open textbooks’. Door studiemateriaal online te publiceren, kan iedereen, waar ook ter wereld, het gebruiken en eventueel aanpassen aan de lokale situatie of aanvullen met lokale voorbeelden. Maar ook de auteur/docent kan het materiaal op elk moment aanpassen of aanvullen, waardoor zijn materiaal veel meer up-to-date blijft dan wanneer hij moet wachten tot er een nieuwe druk kan verschijnen.  Sommige docenten gebruiken open textbooks voor activerend onderwijs, waarbij studenten als leeractiviteit het textbook aanvullen. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids