Normal_aardbeving_groningen_scheur_baksteen_muur

De Academie voor Bouwkunst van de Hanzehogeschool Groningen ontvangt deze week Professor Jungin Kim en dertien studenten van de Soongsil University uit Seoul. De Koreanen brengen samen met de studenten van de Hanze een bezoek aan Loppersum om de aardbevingsproblematiek te onderzoeken. Dit meldt de Hanzehogeschool.

Onder de noemer ‘Typisch Gronings: Heritage and Identity’ volgen alle studenten vanaf donderdag 14 december een driedaagse workshop over erfgoed en identiteit. De workshop is een samenwerking met de provincie Groningen en gaat in op de aardbevingsproblematiek van de regio Groningen en kijkt ook naar de gevolgen voor de identiteit van het gebied. Het idee is dat juist Koreanen gaan kijken naar wat hen opvalt en wat zij kenmerken als typisch Gronings. Komt dat overeen met wat Groningers zelf denken? En speelt cultuur een rol hoe studenten tegen dergelijke problematiek aankijken? Met het gezamenlijke bezoek aan Loppersum hoopt de Hanzehogeschool Groningen nieuwe inzichten en oplossingen te krijgen rondom de aardbevingsproblematiek.

Op vrijdag 15 december verzorgt Professor Jungin Kim een openbare lezing. Jungin Kim is architect en wetenschapper en vertelt in zijn lezing over de typische Zuid-Koreaanse ‘Bangs’. In Seoul zijn in de enorme snelheid en immense schaal van de urbanisatie diverse multifunctionele ruimtes ontwikkeld. Deze ruimtes noemen Koreanen 'Bangs'. De 'Bangs' zijn als een flexibele achtergrond in het stedelijk leven en dragen bij aan de unieke identiteit van Seoul. Meer informatie over de lezing is hier te vinden.

De Academie van Bouwkunst Groningen biedt de vierjarige Masteropleiding Architectuur aan; een aantrekkelijke en uitdagende leerroute voor mensen die architect willen worden. Het bezoek van de Koreaanse studenten is onderdeel van een langdurige samenwerking tussen de Hanzehogeschool en de Soongsil University in Seoul en een vervolg op het bezoek dat studenten van de academie afgelopen mei aan Zuid-Korea brachten.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids