24 januari 2017 om 10:04
< 1 min lezen

‘Bijscholing leraren nodig voor onderzoekend en ontwerpend leren’

Onderzoekend en ontwerpend leren moet een basisactiviteit worden in het onderwijsaanbod van de school. Maar hiervoor is nadere scholing van de leerkrachten noodzakelijk. Ook de plaats van muziek in het curriculum verdient meer aandacht. Dit blijkt uit onderzoek van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) onder 179 schoolleiders. Dit meldt AVS.

Bijna 80 procent van de schoolleiders vindt dat onderzoekend en ontwerpend leren talentontwikkeling van de leerlingen positief stimuleert. Onderzoekend en ontwerpend leren kan vooral worden toegepast in Wetenschap en Techniek. Schoolleiders geven aan dat de implementatie daarvan veel vraagt van de leerkracht en dat daarin maatwerkondersteuning noodzakelijk is. Ook netwerken met andere scholen kan bijdragen aan de ontwikkeling hiervan.
 
90 procent van de schoolleiders vindt zowel muziek als sport van groot belang als onderdeel van het algehele lesaanbod en vindt dat deze lessen door specifieke vakleerkrachten gegeven moeten worden. 78 procent van de schoolleiders is niet tevreden over de manier waarop muziek in het lesprogramma van de basisschool is geïmplementeerd. Bijna de helft van alle scholen heeft zich ingeschreven op de subsidie ‘Meer muziek in de klas’.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids 

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Conciërge basisschool Zoetermeer verdacht van maken en bezitten kinderporno

    Vandaag om 09:47
    • Basisonderwijs

    Bezuiniging op onderwijskansenregeling teruggedraaid

    Vandaag om 09:30

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland