Normal_papa_voorlezen_lezen346

Meer focus op kleine verschillen in woordklank leidt tot een positief effect op het leren lezen. Jonge kinderen blijken dan meer letters en woorden te kennen en beter te kunnen rijmen. Dat blijkt uit promotieonderzoek van taalpsycholoog Merel van Goch aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dit meldt Vakblad Vroeg.

In het onderzoek werden kleuters uit groep 1 en 2 door middel van een computerspelletje woorden geleerd die qua klank erg op elkaar leken, zoals 'raap' en 'raat'. Daarna moesten de kinderen het spelletje af en toe spelen, waarbij ook andere eigenschappen van beginnende geletterdheid aan bod kwamen. De score op dit spelletje, en dus de aandacht voor kleine verschillen in klank, blijkt positief samen te hangen met verschillende eigenschappen van beginnende geletterdheid, zoals letter- en woordkennis en het kunnen rijmen. Hieruit trok Van Goch de conclusie dat als kinderen hun aandacht richten op kleine verschillen in hoe woorden klinken, dat positieve gevolgen heeft voor het leren lezen.
 
Daarnaast spelen andere invloeden mee, zoals de mate van concentratie en of een kind vaak voorgelezen wordt. “Daarom hebben we bewust veel verschillende taken getest en voegden we controlevariabelen zoals geheugen toe aan de analyse, waarmee we uitsloten dat die het effect verklaarden. Ook dan bleef het positieve effect van het spelletje bestaan”, aldus van Goch. 
 
© Nationale Onderwijsgids