30 maart 2016 om 14:53
< 1 min lezen

Kleuteronderwijs mag speels blijven

Kleuters hoeven niet formeel te leren op school als zij daar nog niet aan toe zijn. De Tweede Kamer heeft hierover een motie aangenomen. Dit meldt Vakblad Vroeg.

Steeds vaker willen overheden, schoolbesturen en methodeontwikkelaars kleuters al formeel laten leren. De Tweede Kamer pleit in de motie voor voorwaardenscheppend onderwijs. Hierbij is het ontwikkelingsniveau van kleuters leidend. In de verdere ontwikkeling van het onderwijscurriculum moet hiermee ook rekening worden gehouden. 
 
De motie heeft onder andere tot gevolg dat dat leerkrachten van groep 1 en/of 2 geen letterkennis meer hoeven aan te bieden aan kinderen die daar niet aan toe zijn. Kinderen die in augustus nog niet toe zijn aan groep 3 mogen in groep 2 blijven. Leerkrachten mogen aan kleuters wel activiteiten aanbieden die voorbereidend zijn op bijvoorbeeld het leren lezen.
 
De motie is conform de adviezen van kleuterleerkrachten, ontwikkelingspsychologen en andere deskundigen. Zij waarschuwen al langer voor de nadelige effecten van toenemende prestatiedruk op de ontwikkeling van kleuters.
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Schoolbestuur Amsterdam-West heeft tekort van 3,6 miljoen euro, maar inspectie mocht niet eerder ingrijpen

    Gisteren om 13:11
    • Basisonderwijs

    Kinderen willen tijdens pakjesavond twee minuten stilstaan bij Dieuwertje Blok

    Gisteren om 10:36

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht