30 maart 2016 om 14:53
< 1 min lezen

Kleuteronderwijs mag speels blijven

Kleuters hoeven niet formeel te leren op school als zij daar nog niet aan toe zijn. De Tweede Kamer heeft hierover een motie aangenomen. Dit meldt Vakblad Vroeg.

Steeds vaker willen overheden, schoolbesturen en methodeontwikkelaars kleuters al formeel laten leren. De Tweede Kamer pleit in de motie voor voorwaardenscheppend onderwijs. Hierbij is het ontwikkelingsniveau van kleuters leidend. In de verdere ontwikkeling van het onderwijscurriculum moet hiermee ook rekening worden gehouden. 
 
De motie heeft onder andere tot gevolg dat dat leerkrachten van groep 1 en/of 2 geen letterkennis meer hoeven aan te bieden aan kinderen die daar niet aan toe zijn. Kinderen die in augustus nog niet toe zijn aan groep 3 mogen in groep 2 blijven. Leerkrachten mogen aan kleuters wel activiteiten aanbieden die voorbereidend zijn op bijvoorbeeld het leren lezen.
 
De motie is conform de adviezen van kleuterleerkrachten, ontwikkelingspsychologen en andere deskundigen. Zij waarschuwen al langer voor de nadelige effecten van toenemende prestatiedruk op de ontwikkeling van kleuters.
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leerkrachtondersteuner uit Helmond moet zich voor rechter verantwoorden in grote misbruikzaak

    Gisteren om 12:52
    • Basisonderwijs

    Tweede Kamer: gelijke behandeling gaat boven de vrijheid van onderwijs

    Gisteren om 09:39

Aankomende evenementen

10 Dec
Proefstuderen faculteit Managementwetenschappen
  • Landelijk
10 Dec
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland