Logo_verdiepend_lezen_cover

CPS Onderwijsontwikkeling heeft een nieuw boek voor leesbegeleiding uitgebracht. 'Verdiepend lezen' gaat over het leren lezen van en luisteren naar complexe teksten. Het boek geeft praktische adviezen hoe docenten leerlingen hierin kunnen begeleiden. Het boek is een nieuw deel in de serie 'Begrijpend lezen'.

Complexe teksten zijn teksten die moeilijk zijn door bijvoorbeeld de structuur, het taalgebruik, de diepere laag of de achtergrondkennis die nodig is. Als leerlingen deze teksten begrijpend kunnen lezen, brengen ze hun leesvaardigheid op een hoger niveau. Dat helpt bovendien om de referentieniveaus taal te behalen.

In het boek leggen de auteurs uit leggen wat een tekst complex maakt en beschrijven toegankelijk en concreet hoe leraren hun instructie zo kunnen vormgeven dat leerlingen – op alle niveaus – niet alleen vlot en vloeiend, maar ook verdiepend lezen.

Het boek bevat vele voorbeelden uit de praktijk. Centraal in het boek staat het effectieve instructiemodel GRRIM (Gradual Release of Responsibility Instruction Model). Stap voor stap worden de fasen van dit model toegelicht. Modelen (hardop denkend voordoen) en begeleid oefenen blijken cruciaal in de begeleiding van leerlingen bij het lezen van complexe teksten.

Verdiepend lezen is een uitgave van CPS Onderwijsontwikkeling en advies en is te bestellen via www.cps.nl/uitgeverij.  Eerder verschenen voor het primair onderwijs Lezen... denken... begrijpen!, de Werkmap Begrijpend lezen en Grip op leesbegrip. Voor het voortgezet onderwijs verscheen Beter lezen, beter leren.

© Nationale Onderwijsgids