Rondetafelgesprek en hoorzittingen over herziening landelijk curriculum

De Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap houdt op woensdag 15 januari een rondetafelgesprek over de herziening van het landelijk curriculum. Centraal staat de vraag hoe het onderwijsprogramma in het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs meer toekomstgericht kan worden gemaakt. Dit meldt de Tweede Kamer.

Eind januari zijn er  hoorzittingen met wetenschappers, experts, vakverenigingen en leraren. De Kamerleden willen zich op deze manier informeren, zodat ze het algemeen overleg dat op 5 maart 2020 met minister Slob staat gepland, goed  kunnen voeren.
 

Rondetafelgesprek

Aan de hand van verschillende stellingen gaan curriculumontwikkelaars en critici op woensdag 15 januari met elkaar in debat. Het doel van de rondetafelgesprek is om te komen tot een evenwichtig overzicht van argumenten van voorstanders en critici over het curriculum. Het gesprek wordt geleid door de voorzitter van de commissie OCW, Ockje Tellegen.
 

Curriculumontwikkelaars: 

  • Theo Douma (voorzitter Coördinatiegroep Curriculum.nu)
  • Jan van Tartwijk (lid onafhankelijke adviesgroep Curriculum.nu en hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht)
  • Nellianne van Schaik (vertegenwoordiger ontwikkelteam curriculum Nederlands)
 

Critici:

  • Ad Verbrugge (Vereniging Beter Onderwijs Nederland) 
  • Paul Kirschner (emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie)
  • Wim van de Hulst (docent wiskunde, analyticus onderwijsonderzoek, gastblogger op
  • ‘Blogcollectief Onderzoek Onderwijs’)
  • Harrie Eikelhof (emeritus hoogleraar didactiek van de natuurkunde (Universiteit Utrecht) en curriculumontwikkelaar
 

Hoorzittingen

Op maandag 20 en 27 januari houdt de commissie hoorzittingen met wetenschappers, experts, vakverenigingen, leraren en andere betrokkenen over het curriculum. De thema’s die deze dagen centraal staan zijn:
 
  • De loop van het proces van verbetering van het curriculum;
  • De doelstellingen van verbetering van het curriculum;
  • Wat verandert er voor het veld als de huidige voorstellen worden uitgewerkt?
  • Hoe nu verder na deze fase?
 
Meer informatie over de hoorzittingen (genodigden, tijden en gespreksonderwerpen) is hier te vinden.