Normal_graphic_novel__striproman__lezen__stripboeken

Graphic Novels, ook wel stripromans genoemd, blijken een gunstig effect te hebben op het leesplezier van leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Ook draagt het bij aan een beter begrip van het verhaal. Dat blijkt uit onderzoek van Merlijn Draisma in zijn masterscriptie 'Beter in Beeld', waarop hij aan de Hogeschool van Amsterdam afstudeerde. Draisma concludeert daarom dat stripromans voor middelbare scholieren een goed hulpmiddel zijn voor het beter begrijpen en waarderen van literatuur. Dat meldt de Hogeschool van Amsterdam.

Volgens Draisma is de overstap van jeugdliteratuur naar volwassenenliteratuur voor de 15- en 16-jarigen vaak erg groot. De leerlingen hebben volgens Draisma moeite met het doorgronden van de structuur van een boek en om zich te identificeren met de verschillende personages in een boek en vinden de inhoud moeilijk te begrijpen.

De HvA-Alumnus onderzocht of stripromans een goed alternatief kunnen zijn voor de normale tekstliteratuur, omdat leerlingen in hun jeugd voor hun plezier stripboeken hebben gelezen. Voor het onderzoek moest een experimentgroep van havo-bovenbouwleerlingen een drietal graphic novels lezen. Een controlegroep kreeg drie gewone boeken te lezen. Een van de drie boeken was voor beide onderzoeksgroepen gelijk, alleen was het voor de experimentgroep in een verstripte versie.

Uit het onderzoek blijkt dat graphic novels een positieve invloed op het leesplezier hebben. Zo gaven de leerlingen aan positiever te denken over literatuur dan voor het experiment en ze gaven aan meer te genieten van het lezen. Wel was het leesplezier meer toegenomen bij jongens, terwijl het bij meisjes min of meer gelijk bleef. Daarnaast gaven de leerlingen ook aan dat ze iets hadden geleerd door het lezen van het boek. Bij de controlegroep daalde het leesplezier. Bij het tweede onderzochte aspect, het begrijpen van literatuur, blijkt dat de experimentgroep het boek veel beter begreep waar het boek over ging.

Draisma hoopt dat deze vorm van literatuur in de toekomst meer gebruikt gaat worden door docenten Nederlands. Ook zou hij graag zien dat 'oude' werken als bijvoorbeeld Max Havelaar als graphic novel zouden verschijnen. “Dan zouden ook deze boeken beter toegankelijk worden voor een nieuwe generatie literatuurlezers”, aldus de alumnus.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids