Normal_klas__klaslokaal__kinderen__po__basisonderwijs

Leerlingen en hun ouders vinden dat het hoog tijd is om het landelijk curriculum aan te pakken, ze willen meer verbinding tussen vakken en de keuzeruimte moet groter zijn dan nu het geval is. Naast vakinhoudelijke kennisoverdracht willen leerlingen en ouders meer aandacht voor vakoverstijgende vaardigheden, burgerschap en digitale geletterdheid. In de verdere uitwerking spelen de schoolleiding en lerarenteams een cruciale rol. Dit concludeert de Regiegroep Onderwijs2032 in het advies dat vandaag aan staatssecretaris Dekker van Onderwijs is overhandigd. Dat meldt de Regiegroep Onderwijs2032.

De Regiegroep heeft onderzocht hoe haalbaar de toekomstvisie ‘Onderwijs2032’ is voor scholen in het primair en voorgezet onderwijs. De Regiegroep, die bestaat uit de VO-raad, de PO-Raad, AVS, LAKS, en Ouders & Onderwijs, ziet voldoende mogelijkheden om met alle betrokken partijen een volgende stap te zetten naar vernieuwde kerndoelen. De huidige kerndoelen zijn 10 jaar oud en sluiten niet altijd meer goed aan op eigentijdse lessen die leraren willen geven.

“We hebben scholen bezocht die thema’s uit de toekomstvisie in praktijk brengen. Elke school op een eigen manier en dat past in ons autonome onderwijsstelsel. Daar is veel van te leren. Het is duidelijk dat lerarenteams in dit vernieuwingsproces een cruciale rol moeten spelen. Het gesprek hierover krijgt wat ons betreft vervolg”, aldus Theo Douma, voorzitter van de Regiegroep, over de verdiepingsfase.

Op ruim vijftig scholen is bekeken hoe haalbaar de visie van het Platform Onderwijs2032 in de praktijk is. Naast ouders en leerlingen sprak de Regiegroep met schoolleiders, lerarenopleiders en met vertegenwoordigers van het vervolgonderwijs over toekomstgericht onderwijs. Uit de verdiepingsfase blijkt er op veel punten steun te zijn voor de richting van de toekomstvisie, want het ontbreekt veel scholen nu aan houvast om op schoolniveau eigen keuzes te maken voor de onderwijsinhoud. 

Tegelijk constateert de Regiegroep dat er nog veel in de kinderschoenen staat. Lerarenteams moeten een cruciale rol spelen in het vernieuwingsproces. Maar voor curriculumontwikkeling, dat als zeer belangrijk wordt ervaren, kunnen leraren niet altijd genoeg tijd vrijmaken. De Regiegroep onderschrijft daarom het belang van ontwikkeltijd voor lerarenteams.

In het vervolg ziet de Regiegroep een ontwikkelfase voor zich waarin de verbinding wordt gelegd tussen de curriculumontwikkeling op schoolniveau en de curriculumontwikkeling op landelijk niveau. In deze ontwikkelfase wordt op schoolniveau een praktijklijn ontwikkeld, terwijl op landelijk niveau een ontwikkellijn tot stand komt. In beide gevallen is er een belangrijke rol weggelegd voor lerarenteams, die hierin samen optrekken met andere betrokkenen. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids