Normal_wiskunde_rekenmachine_rekenen_les

Scholen in het voortgezet onderwijs zouden extra rekenlessen invoeren, studenten naar cursussen sturen en een rekencoördinator aanstellen. Dit allemaal om te zorgen dat leerlingen beter voorbereid worden op de rekentoets. Vanaf volgend schooljaar telt de rekentoets namelijk mee voor het centraal eindexamen. Het is dus belangrijk dat de rekenvaardigheid van de scholieren verbeterd wordt. Dat meldt RTL Nieuws.

Vorig jaar haalde 42 procent van de leerlingen een onvoldoende op de rekentoets. Dit geeft aan dat het noodzakelijk is voor scholen om zich extra in te zetten om de rekenvaardigheden van de scholieren te verbeteren. De VO-raad stelt vast dat er al veel in het rekenonderwijs geïnvesteerd is. Zo zouden veel scholen al een speciale rekencoördinator hebben aangesteld.

Volgens hoogleraar onderwijssociologie Jaap Dronkers van de Maastricht University kunnen scholen rekenen aanleren en onderhouden bij de leerlingen. Dronkers zegt dat rekenvaardigheid bij leerlingen niet uit de lucht komt vallen.

Uit een vergelijking van de rekentoetsscores van alle middelbare scholen in Nederland blijkt dat katholieke scholen beter hebben gepresteerd op de rekentoets dan bijvoorbeeld openbare scholen. In heel Nederland is het gemiddelde een 7, op katholieke scholen wordt gemiddeld een 7,19 behaald. Openbare en protestants-christelijke scholen scoren net iets onder het landelijk gemiddelde.

© Nationale Onderwijsgids