Normal_smartphone_app__2_
Leerlingen die lessen volgen op een school waar een smartphone-verbod in is gevoerd, behalen betere resultaten dan leerlingen die wel hun telefoon in de les mogen hebben. Moeilijk lerende scholieren scoorden wel 14 procent hoger wanneer er een smartphone-verbod gold dan scholieren met leerproblemen die wel hun telefoon in de klas mochten hebben. Dit meldt de Telegraaf. 
 
De London School of Economics onderzocht het effect van de smartphone in de klas. Veel scholen, ook in Nederland, zetten de telefoons inmiddels in in de les. Er zijn educatieve apps waarmee de middelbare scholieren aan de slag gaan, in de klas, op hun telefoon. Volgens de Engelse wetenschappers zijn dit soort educatieve technische snufjes nuttig. Ze maken leren makkelijker en leuker. Er is echter ook een keerzijde aan het toestaan van de smartphones in de klas. 
 
De telefoons zorgen namelijk voor veel afleiding. De onderzoekers bekeken de resultaten van 91 scholen die een smartphone-verbod in hadden gesteld. De uitkomsten van de scholen werden vergeleken met het landelijke gemiddelde. Hieruit blijkt dat de scholen met het verbod 6,4 procent hoger scoren dan de scholen waar de telefoon niet verboden is. Met name de resultaten van moeilijk lerende kinderen lieten een groot verschil zien. De leerling die naar een school met een smartphone-verbod gingen scoorden 14 procent hoger dan de leerlingen met leerproblemen die wel de telefoon mee de klas in mochten. Hieruit concluderen de onderzoekers onder meer dat moeilijk lerende jeugd snel is afgeleid. Voor de middelbare scholieren zouden de spelletjes op de telefoon een aantrekkelijke afleiding tijdens de les zijn, aldus de onderzoekers. 
 
© Nationale Onderwijsgids