Normal_8916

TILBURG - Na alle (internet)media-aandacht voor de bachelor thesis "Prototypical Fascism in Contemporary Dutch Politics" van Liberal Arts and Sciences student Henk Bovekerk, die met een 10 werd gewaardeerd door begeleider Jan Jaap de Ruiter en tweede lezer Jan Blommaert, hecht de Universiteit van Tilburg er waarde aan de volgende verklaring af te geven.

Een discussie in het openbaar over de waardering van een thesis wordt "niet opportuun" bevonden. "Niemand anders dan de beide begeleiders zat erbij toen het punt werd toegekend en niemand anders kent de overwegingen die daartoe leidden. Het toekennen van het hoogste cijfer is een zeldzaamheid, maar het gebeurt, de cijferschaal loopt immers van 0 tot 10, en ook in eerdere gevallen leidde dat niet tot discussie. Een 10 is wat ons betreft een uitdrukking van uitmuntendheid, maar niet van perfectie. Dat geldt ook voor de thesis van Henk Bovekerk", zo laat de universiteit weten.

Verder wordt gemeend dat de discussie over de keuzes die in de thesis worden gemaakt weinig zinvol zijn. Een bachelor thesis is naar zijn aard een werkstuk dat beperkt van omvang is en daarom moeten er keuzes gemaakt worden in literatuur, vraagstelling en uitwerking. Een masterthesis over hetzelfde onderwerp of een dissertatie zou naar zijn aard veel uitgebreider zijn.

De enige discussie die volgens de universiteit van Tilburg zinvol is, is over de vraagstelling en het antwoord op deze vraag. "Bovekerk heeft de PVV vergeleken met het werk van Paxton en komt met zijn conclusies. Het spreekt voor zich dat andere onderzoekers, die zich met dezelfde vraagstelling bezighouden tot andere conclusies kunnen komen op basis van hetzelfde werk of andere werken en overwegingen. Dat is immers de aard van de wetenschap en het idee is juist om over wetenschappelijke bevindingen van gedachten te wisselen en met tegenargumenten te komen".

Om de critici en geïnteresseerden over de thesis tegemoet te komen, heeft de universiteit besloten het werk te vertalen in het Nederlands, en er een hoofdstuk aan toe te voegen waarin ingegaan wordt op de serieuze reacties. Dit essay verschijnt later dit voorjaar en wij verwijzen belangstellenden naar onze websites en twitteraccounts om de berichten over de publicatie ervan te volgen. Dan kan er een volwaardig debat volgen, waarin de waardering van de thesis niet meer centraal staat, maar de inhoud.

© Nationale Onderwijsgids