Normal_studenten__studeren__werken__huiswerk__laptop__blij__hbo__uni__mbo

De jongerenorganisatie van het CDA, het CDJA, is een petitie gestart waarin zij het kabinet en de grote gemeente oproepen om een reclamecampagne voor de website Rich meets Beautiful in Nederlandse studentensteden te verbieden. In navolging van de Belgische steden willen de jonge christendemocraten voorkomen dat het idee gaat leven dat ‘jezelf verkopen om als student rond te komen’ normaal is en vragen daarom nu om ook een reclameverbod in de Nederlandse studentensteden in te voeren. Dit meldt CDJA.

Op de controversiële site, waarvoor reclame maken in Belgische steden al verboden is, bieden jonge studenten zich als ‘sugarbaby’ aan om in ruil voor geld te daten met oudere mannen, zogenaamde ‘sugardaddy’s’.
 
Voorzitter van het CDJA Lotte Schipper: “Wat hier gebeurt is echt verschrikkelijk, en dat in een welvarend land als Nederland. We zetten hier 10 stappen terug op het gebied van vrouwenemancipatie, met een website die gebruik maakt van een generatie jongeren die als gevolg van flinke studieschulden, torenhoge huren en het uitblijven van banen steeds vaker in geldnood zitten. We kunnen dat niet zomaar laten gebeuren, het minste wat we kunnen doen is het verbieden van de reclames zodat er in ieder geval richting de studenten niet het idee ontstaat dat dit ‘normaal’ is.’’
 
Schipper vervolgt: “Veel mensen stellen dat het hier om een vrije keus van deze studenten zou gaan, ik ben het daar niet mee eens. Naast dat dit een regelrechte aanslag is op de gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen in een relatie vraag ik mij af hoe vrij je keuze nog als kwetsbare jongere in een moeilijke financiële situatie. Het idee dat zo een studente dan eindigt als ‘gebruiksvoorwerp’ van een ‘sugardaddy’ bezorgt mij kippenvel.”
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids