Foto: Universiteit Utrecht + Maria Salaru

In de klas een microscoop ontwerpen en direct printen met een 3D-printer, gamen om vaardigheden op te doen, in een virtuele labomgeving je experimenten doen. De digitale mogelijkheden in het onderwijs zijn nog lang niet allemaal benut. Op 11 november opent rector magnificus Bert van der Zwaan een nieuwe voorziening van de Universiteit Utrecht om het gebruik van IT-technieken in het onderwijs een extra impuls te geven: het Teaching & Learning Lab. In dit lab kunnen docenten en onderzoekers nieuwe onderwijsvormen uitproberen en het effect ervan bestuderen. Dat meldt Universiteit Utrecht.

Digitale technieken zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. De Universiteit Utrecht zet stevig in op blended learning, waarbij traditionele vormen van college en werkgroepen worden gecombineerd met een elektronische leeromgeving, digitaal toetsen, kennisclips en augmented reality. Het nu toegevoegde nieuwe Teaching en Learning Lab is onder meer uniek omdat het leslokaal bijvoorbeeld volledig naar de gebruiksbehoefte van het moment kan worden aangepast. Ook is er een plek waar studenten prototypes van de laatste technologieën van bedrijven kunnen testen.

De augmented reality sandbox is zo’n voorbeeld van een nieuwe onderwijsvorm. Studenten kunnen daarbij met computersimulaties in een soort zandbak bijvoorbeeld een rivierenlandschap nabootsen. Door met het zand te bewegen gaan ze een directe interactie met dat landschap aan. Een ander voorbeeld is een bewegingssensor die looproutes van studenten gebruikt om formules op te stellen. Zo kunnen studenten aan den lijve het verband tussen beweging en formules ondervinden. Ook wordt er geëxperimenteerd met proeven doen in een virtuele labomgeving. De potentie van deze technieken in het onderwijs worden onderzocht in het Teaching & Learning Lab.

Het nieuwe onderwijslaboratorium, dat is ontwikkeld door het Freudenthal Instituut en Educate-IT van de Universiteit Utrecht, bestaat uit een studio en een aantal flexibele onderwijsruimtes. De ruimtes kunnen naar behoefte aan een specifieke onderwijsvorm worden aangepast. Ze zijn voorzien van moderne hulpmiddelen waaronder een 360-gradencamera, een 3D-printer, een smarttable, oftewel een tablet op tafelformaat, en een light-board, de moderne variant van het schoolbord.

“Wij stimuleren de docentprofessionalisering van zowel universitair docenten als docenten in het voortgezet onderwijs”, zegt hoofd van het Freudenthal Instituut prof. Toine Pieters. “Het Teaching & Learning Lab is een ontmoetingsplek, waar docenten en studenten kennis en ervaring delen over nieuwe onderwijsmiddelen. De behoeften en wensen van gebruikers staan hierbij centraal. Een plek kortom om innovaties in het onderwijs te stimuleren en te testen.”

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids