Jo Ritzen, Empower European Universities, EEU

MAASTRICHT - Voormalig minister van Onderwijs Jo Ritzen, tevens voorzitter van de stichting Empower European Universities (EEU),  presenteert op 10 april de bevindingen uit het onderzoeksrapport 'The State of University Policy for Progress in Europe', waarin de kwaliteit van regeringsbeleid in Europese landen jegens het academisch onderwijs is onderzocht.

Voor het onderzoek werden 32 Europese landen onderzocht, waarbij achttien indicatoren voor hoger onderwijs, prestaties, economische innovatie en concurrentievermogen werden vergeleken. Ook onderzocht de EEU landsbeschrijvingen van vooraanstaande onderwijsexperts.

Uit het onderzoek komen verschillende verontrustende signalen naar voren over de staat van het hoger onderwijs in Europa. Ritzen stelt dat overheden meer moeten doen om de prestaties van universiteiten op het gebied van onderzoek en onderwijs te waarborgen en te verbeteren. "Empowerment van universiteiten met passende regelgeving en voldoende middelen is essentieel voor hun innovatie en concurrentievermogen", aldus Ritzen.

Een van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek was dat hoe hoger de bekostiging van het hoger onderwijs in een land was, hoe beter het onderwijs en hoe hoger het niveau van economische innovatie en concurrentievermogen. Ook de mate van autonomie speelt hierin een belangrijke rol. Landen waarin deze voorwaarden aanwezig zijn, zien ook vaker een betere werkgelegenheid onder afgestudeerde studenten. 

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem