"We moeten kritischer zijn op de invloed van Google in het basisonderwijs"

Google beheert vijftig tot zeventig procent van de hard- en software in het basisonderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht. Onderzoeker Niels Kerssens van de Universiteit Utrecht vindt dat we kritischer moeten zijn over de toenemende invloed van Google in het onderwijs. Dit meldt BNR. 

Kerssens stelt tegen BNR: “Je moet vraagtekens zetten bij de mate waarin een private onderneming grip kan krijgen op het Nederlandse basisonderwijs dat aangestuurd wordt door publieke waarden waar democratische besluitvorming, transparantie, gelijkheid en vrijheid centraal moeten staan.” Kerssens staat niet alleen in die mening. Vorige maand nog schreven de 17 rectores magnifici een opiniestuk in de Volkskrant over de macht van Amerikaanse techreuzen in het hoger onderwijs.
 

Wat levert het op voor Google?

Voor Google kan het lucratief zijn om mogelijk toekomstige klanten al vanaf jongs af aan onder te dompelen in de Google-omgeving. Bovendien is het verbinden van hun naam aan iets maatschappelijks alleen maar goed voor hun reputatie. 
 
De rectores magnifici stelden in het opiniestuk bovendien dat studenten en docenten veelal informatie delen op besturingssystemen en clouddiensten, bijvoorbeeld geleverd door Google en Microsoft. Een van de gevaren is dat de controle over data van studenten, docenten en onderzoekers naar de bedrijven verschuift. "Die kunnen deze exploiteren zonder publiek toezicht.”
 
Door: Nationale Onderwijsgids