Normal_hoogbegaafd_slim_kind_talent_knutselen_creatief_verven_passend_onderwijs

Directeur Herman Langhorst ontwikkelde vijf jaar geleden Kwadraatscholen voor hoog- en meerbegaafde leerlingen omdat hij zag dat de leerlingen zich stierlijk verveelden. Vandaag wordt dit concept al op 65 basisscholen in Drenthe en Overijssel toegepast, omdat het werkt. Dit meldt Dagblad van het Noorden. 

Vanuit het kader van passend onderwijs voor iedereen ontwikkelde Langhorst Kwadraatscholen. Dit concept bevat vier manieren om hoogbegaafde leerlingen les te geven. Voor sommige leerlingen zijn verbredingslessen op hun eigen school voldoende, met goed lesmateriaal en een goed opgeleide specialist. Daarnaast ontwikkelde Langhorst bovenschoolse plusgroepen voor kinderen die meer willen en kunnen. Daarin krijgen leerlingen van meerdere scholen een dagdeel in de week verdieping en verbreding. Het derde concept is gericht op hoogbegaafde leerlingen voor wie het goed is regelmatig uitdagende lessen op het voortgezet onderwijs te volgen, zoals natuurkunde of scheikunde. Tenslotte zijn er voor kinderen die nog meer aan kunnen aparte afdelingen met de hele week vakken op hun niveau, met daarnaast extra vakken als Duits, Chinees, filosofie en schaken. Ook leren ze hun gevoelens onder woorden brengen.
 
Langhorst noemt twee voordelen van deze methode van werken. De kinderen kunnen op hun eigen school blijven in hun eigen vertrouwde omgeving. Daarnaast kost de methode ook geen extra geld voor de ouders, iets wat op speciale scholen voor hoogbegaafde leerlingen wel het geval is. 
 
Inmiddels hebben tien schoolbesturen met daaronder 65 scholen het concept overgenomen. In Assen, Emmen, Hoogeveen en Meppel zijn voltijdsafdelingen opgericht voor peuters tot en met achtstegroepers. Ook kinderen van buiten de regio weten de scholen te vinden. Langhorst is met zijn Kwadraatscholen genomineerd voor de Mensa Fonds Awards in de categorie Onderwijs. Stichting Mensa Fonds zet zich in voor hoogbegaafden en de betekenis van hoogbegaafdheid voor de samenleving.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids