Normal_normal_lezen_boek_school_leren_onderwijs

De speciale voorleesboeken ('multi-sensory stories') die worden gemaakt voor mensen met een verstandelijke beperking blijken een positief effect te hebben op zowel de voorlezer als de luisteraar. Dat is onderzocht door orthopedagoog Annet ten Brug van de Rijksuniversiteit Groningen.

De voorleesboeken voor mensen met een ernstige en meervoudige beperking zijn zo gemaakt dat naast het horen van de gesproken tekst ook andere zintuigen worden aangesproken. Er kunnen tijdens het voorlezen bijvoorbeeld dingen worden gevoeld of geroken die passen bij het verhaal. Hierdoor ligt de nadruk niet zozeer op het letterlijk begrijpen van de inhoud van het verhaal, maar meer op het 'ervaren' ervan.

Annet ten Brug deed onderzoek naar het effect van deze boeken, die niet alleen plezier verschaffen maar ook een educatieve functie hebben. Uit de resultaten blijkt dat de voorlezer de mogelijkheden en voorkeuren van de luisteraar beter leert kennen. Ook blijkt de voorleesmethode bevorderlijk voor de aandacht en alertheid van de luisteraar. Hierbij is het belangrijk dat de voorlezer de zintuiglijke stimuli zo aanbiedt, dat de luisteraar deze actief kan onderzoeken en aanraken.

De boeken kunnen zowel door begeleiders als door ouders worden voorgelezen. Het voorlezen van het boek vraagt op zich weinig tijd (en dus geld) omdat de structuur vastligt en kan zo ook door meerdere personen worden uitgevoerd. Vanwege personeelswisselingen in de huidige zorg, komt het vaak voor dat een invaller of uitzendkracht op de groep staat. Door de gedetailleerde instructie die bij het boek aanwezig is, kan iemand die de persoon niet goed kent, wel samen zijn of haar boek lezen.

© Nationale Onderwijsgids