Normal_schoolklas

Kinderen en jongeren met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) hebben vaak moeite met leren of hebben problemen met gedrag of emotioneel functioneren. Lange tijd werden problemen door een hersenletsel bij leerlingen slechts door toeval ontdekt. Een nieuw onderwijsprotocol moet docenten en begeleiders helpen NAH bij leerlingen eerder te identificeren. Dit meldt vakblad Vroeg.

Het is onduidelijk hoeveel kinderen met NAH er op Nederlandse scholen zitten. Elk jaar behandelen ziekenhuizen 19.000 nieuwe kinderen en jongeren tot 24 jaar met NAH. Het werkelijke aantal kinderen met NAH ligt met zekerheid veel hoger omdat jaarlijks duizenden kinderen na een flinke val niet naar het ziekenhuis gaan. Zij staan nergens geregistreerd.
 
Om leerlingen met NAH die problemen ondervinden met leren of sociaal functioneren vroegtijdig op te sporen heeft kenniscentrum Vilans is samenwerking met een aantal NAH-onderwijsexperts een protocol opgesteld. Het protocol is eerst uitgetest in Nijmegen, Arnhem, Haaglanden en noordelijk Noord-Holland.
 
De resultaten van de proef met het onderwijsprotocol zijn goed. In drie van de vier regio's is het aantal geïdentificeerde leerlingen met NAH sterkt toegenomen. Docenten en begeleiders weten beter hoe ze moeten handelen door het protocol. Ook de regionale zorgketen voor deze leerlingen blijkt verbeterd.
 
© Nationale Onderwijsgids