Normal_trendy-girl-teenager-school-student-in-the-classr-2022-03-14-22-32-03-utc__1_

Veel middelbare scholen worstelen met de vraag: wat te doen met de smartphone? Accepteren dat we niet meer zonder kunnen en hem inzetten in de klas? Het gebruik ervan minimaliseren? Of toch gewoon helemaal verbieden? Op het Calvijn College, een reformatorische scholengemeenschap in Zeeland, kozen ze voor het laatste. Nu de discussie rondom de smartphone op school weer oplaait, en het CDA pleit voor een landelijk verbod, vragen we decaan en docent Flip Quist hoe zo’n telefoonvrij beleid bevalt. 

“Waar het eerst best stil was in de aula, hoor je nu weer gekakel, leerlingen kletsen met elkaar, zijn aan het pingpongen of tafelvoetballen”, vertelt hij aan de algemene telefoon van de school. De beslissing werd niet over één nacht ijs genomen. Niet iedereen was namelijk enthousiast over het idee. “Ouders waren bijvoorbeeld bezorgd dat hun kinderen niet bereikbaar zouden zijn in geval van nood. Of ze vonden dat we terug in de tijd gingen.”

Grote plek in de maatschappij

Ook Martijn Baars, gymdocent en bedenker van de Telefoontas, vindt een geheel verbod geen goed idee. “Een smartphone heeft nu eenmaal een grote plek in de maatschappij ingenomen. Daar kunnen we niet omheen. Ik denk dat we kinderen beter kunnen begeleiden in het omgaan met de smartphone, dan dat we hem helemaal verbieden.” 
 
Het hele interview met Flip en Martijn lezen? Dat kan hier.
 
Door: Nationale Onderwijsgids / Bente Schreurs